6 invalshoeken die altijd relevante content opleveren, om klanten te vinden, binden en activeren

6 invalshoeken die altijd relevante content opleveren, om klanten te vinden, binden en activeren
2 juli 2020 Jiska Rook

door Jiska Rook • branding & strategie, contentmarketing

6 invalshoeken die altijd relevante content opleveren, om klanten te vinden, binden en activeren

Het Essencio Brandingmodel helpt je om je branding strategisch en relevant te maken voor je potentiële klanten. Het helpt je in je contentmarketing en in je design om efficiënte en doeltreffende content te creëren die tijdloos is. Zodat je informatie en inspiratie gaat delen die het leven van mensen verrijkt. Daardoor ontstaat er vertrouwen tussen jouw merk en je publiek, ofwel: tussen jouw bedrijf en (potentiële) klanten. En vertrouwen resulteert in verkoop van je diensten.

In het eerste blog uit een driedelige blogserie deelden we meer over de achtergrond van het Essencio Brandingmodel en waarom dit model zo goed werkt. In dit blog nemen we je mee in de werking van het model. Je krijgt uitleg over de 3 fases en 6 stappen. Mét concrete voorbeelden, zodat je aan de slag kunt. Let op: het is een lang artikel 😉

En, we verklappen het vast… Er komt een Brandingmodel-werkboek aan! Zodat je zelf praktisch aan de slag kunt met het creëren van je eigen contentplan.

Het Essencio Brandingmodel is een cirkel. Er zijn drie fases in het model, die uitgaan van het vinden, binden en activeren van (potentiële) klanten. Een (potentiële) klant kan de stappen chronologisch doorlopen, maar de ene persoon is sneller van vertrouwen dan de andere – dus het hoeft niet. Maar als je op alle fases relevante communicatie aanbiedt, dan heb je de allermeeste kans dat je een waardevolle vertrouwensband met (potentiële) klanten opbouwt.

Het Essencio Brandingmodel vergroot je merk vanuit vertrouwen en verbinding

Het Essencio Brandingmodel: bouw aan verbinding en vertrouwen met (potentiële) klanten

Het Brandingmodel helpt je om verschillende invalshoeken op voor jou relevante onderwerpen te vinden. Zo kun je in alles wat je communiceert over je bedrijf, zo relevant mogelijk zijn. En kunnen potentiële klanten, die écht bij jou passen, je vinden. En krijg jij de klanten die jij zo graag verder helpt.

Het doel van het Brandingmodel: zo relevant mogelijk communiceren, zodat potentiële klanten (die écht bij jou passen) je vinden en jij de klanten krijgt die je graag verder helpt.

Het model bestaat uit 6 stappen in 3 fases, benaderd vanuit klantperspectief én bedrijfs/brandingperspectief. In dit blog zoomen we in op de buitenste cirkel van vinden, binden en activeren.

Om het model beter te duiden, vind je bij iedere stap een voorbeeld.

Stel: je hebt een boekwinkel en je verkoopt boeken. De winkel is gespecialiseerd in boeken rondom zingeving. Dan is zingeving een mooi thema dat potentiële klanten verbindt aan de boekwinkel. Vanuit het onderwerp ‘zingeving’, doorlopen we het model.

Fase 1: VINDEN
Als je ervoor wilt zorgen dat (nieuwe) klanten jouw bedrijf vinden, geef dan antwoord op deze vragen

  • Stap 1: Welk probleem heeft jouw potentiële klant rondom dit onderwerp? Je potentiële klant zoekt naar informatie of inspiratie over dit thema.
  • Wat voor soort content: Beschrijf de aanleiding van de zoektocht van een potentiële klant. Wat is zijn/haar dilemma, waar zoekt hij een oplossing voor? Leef je in die mindset in en benoem en erken deze zoektocht. Deel dit in de vorm van een artikel/blog, video of podcast. Het gaat niet om jouw producten of diensten, maar om informatie of inspiratie over een bepaald thema.

Voorbeeld: Iemand op zoek naar zingeving, omdat ze door de gehaaste maatschappij van tegenwoordig zich afvraagt of er niet ‘meer’ is?

Deze content kan de boekwinkel maken: Een blog op de website met daarin vijf passages uit de meest verkochte boeken die op verschillende manieren antwoord geven op de vraag: ‘Is er ‘meer’?’ 

  • Stap 2: Wat zijn weerstanden van je potentiële klant, die hem/haar weerhouden om meer informatie over dit onderwerp te willen lezen?
  • Wat voor soort content: Leef je in in de mogelijke weerstanden van je potentiële klant en benoem en erken deze weerstanden. Deel inspirerende content in de vorm van een artikel/blog, video of podcast. Erken de weerstanden en beweeg mee met de lezer. Biedt hem een informatieve of inspirerende oplossing.

Voorbeeld: De potentiële klant denkt dat ze te druk is om te lezen en neemt er geen tijd voor.

Deze content kan de boekwinkel maken: Een blog op de website waarin de voordelen van lezen worden benoemd als manier om te onthaasten, onderbouwt vanuit wetenschappelijke bronnen. 

Fase 2: BINDEN
Als je ervoor wilt zorgen dat (nieuwe) klanten zich aan jouw bedrijf binden, geef dan antwoord op deze vragen

  • Stap 3: Treed op als mentor, als oprechte helper. Waarom ben jij een expert in je vak? Laat je potentiële klanten jouw expertise ontmoeten op dit onderwerp. In je producten/diensten, maar vooral het waarom ervan.
  • Wat voor soort content: Deel je expertise, kennis en ervaring. Deel je concrete aanbod; hoe kun jij potentiële klanten verder helpen? Deel je werkwijze – er zijn meerdere mensen die doen wat jij doet, maar niemand doet het zoals jij het doet.

Voorbeeld: De potentiële klant wil weten waarom dit dé boekwinkel is waar ze haar boek over zingeving moet kopen?

Deze content kan de boekwinkel maken: Een blog of video op de website met een interview met de eigenaar, die vertelt waarom hij/zij gepassioneerd is over het thema zingeving, en daar boeken over verkoopt.

  • Stap 4: Hoe onderscheid jij je van anderen? Mensen kunnen nog nét niet overtuigd zijn, en gaan jouw aanbod, maar ook je werkwijze, vergelijken met dat van je concurrenten. Onderscheid je van anderen, van je concurrenten én je contentconcurrenten.
  • Wat voor soort content: Deel ervaringen en reviews van andere klanten, over het resultaat van jouw aanpak, werkwijze en/of product. Je mag je klanten hier gerust om vragen. Licht de onderscheidende factoren van jouw bedrijf uit. Er zijn meerdere experts die over dezelfde thema’s delen als jij en daarom heb je (content)concurrenten. Contentconcurrenten kunnen ook vakmedia of inspiratieplatforms zijn die over dezelfde onderwerpen kennis en informatie delen. Zoek daarom samenwerkingen met passende (vak)mediaplatforms op.

Voorbeeld: De potentiële klant zoekt online naar meer informatie of andere boeken over zingeving en ziet dat ze die goedkoper via Bol.com kan bestellen. Ze moeten overtuigd worden dat jij de beste informatie biedt. 

Deze content kan de boekwinkel maken: Reviews van andere klanten die boeken hebben gekocht met het thema ‘zingeving’ en daarin iets vertellen over de service in de winkel. Of een blog of video op de website die laat zien dat er in de winkel állerlei inspirerende boeken en producten verkrijgbaar zijn die met het thema ‘zingeving’ te maken hebben: de verscheidenheid aan aanbod uitlichten.

Fase 3: ACTIVEREN
Als je ervoor wilt zorgen dat (nieuwe) klanten zich activeren, geef dan antwoord op deze vragen

  • Stap 5: De potentiële klant is overtuigd en voelt zich vertrouwt met jouw bedrijf. Hoe beloon jij het vertrouwen van je potentiële klanten?Mensen zijn overtuigd dat jij hét bedrijf bent waar ze de beste informatie/inspiratie (en daarmee producten/diensten) rondom dit onderwerp kunnen vinden. Ze staan ervoor open om ‘geactiveerd’ te worden.  Let op: ze hebben in dit stadium dus nog geen producten of diensten aangeschaft. Ze hebben al wel vertrouwen in je. En dat is ontzettend waardevol!
  • Wat voor soort content: Hoe ga jij om met mensen die jou vertrouwen? Het is waardevol om die dichtbij te houden. Het is soms nog een behoorlijke stap voor mensen om echt klant te worden bij een bedrijf. Beloon je potentiële klanten voor hun vertrouwen: waardeer ze, met oprechte aandacht of een klein cadeau. Tips:
    • Bouw een e-maillijst op. Wanneer mensen zich inschrijven op je nieuwsbrief, ontvang je persoonlijke contactgegevens. En kun je blijvend met hen in contact treden. Daardoor vergroot je de kans dat ze uiteindelijk wel echt klant bij je worden. En misschien zelfs vaker terugkomen.
    • Om klanten te laten inschrijven op je nieuwsbrief, kun je ze een kortingscode aanbieden voor je product of dienst. Of – nog sympathieker – ze iets waardevols geven: unieke inspiratie of een mooie te downloaden poster.

Voorbeeld: De potentiële klant voelt zich vertrouwd met de boekwinkel en is bijna overtuigd dat ze een boek bij jouw boekwinkel gaat kopen.

Deze content kan de boekwinkel maken: Biedt je potentiële klant een kortingscode aan als ze zich inschrijven op je nieuwsbrief. Of vertel hem dat hij een zinvol cadeau (gratis cadeauboekje over zingeving) krijgt wanneer hij een boek koopt.

  • Stap 6: De potentiële klant heeft vertrouwen in jou, en voelt zich verrijkt door de informatie en inspiratie die je biedt. Er ontstaat interesse in je product of dienst, en er wordt een connectie aangegaan om met je in contact te blijven. Connectie maken kan op verschillende manieren: de potentiële klant is klant geworden óf heeft zich aangemeld voor je nieuwsbrief, of volgt je op LinkedIn. Hoe verrijk jij je klanten, zodat ze (vaker) bij je terugkomen?
  • Je hebt het leven van mensen verrijkt, doordat dat jij hebt laten zien hét bedrijf te zijn waar ze de beste informatie/inspiratie (en daarmee producten/diensten) rondom dit onderwerp kunnen vinden. Naar alle waarschijnlijkheid zullen ze nu een waardevolle klant of ambassadeur voor je worden. Beloon ze voor hun vertrouwen. Bouw aan blijvend contact, blijf je (potentiële) klanten boeien met relevante informatie – en doe af en toe iets extra’s (een spontaan telefoontje, een uurtje sparren). En zie erop toe dat ze met je in contact blijven. Nodig ze uit als je een event organiseert, of vraag of ze met je in contact blijven door je e-mail-nieuwsbrief of social media te volgen.

Voorbeeld: De potentiële klant besluit over te gaan tot de aanschaf van het boek, en voelt zich verrijkt met dit waardevolle cadeau voor zichzelf.

Deze content kan de boekwinkel maken: Blijf in contact met de klant. Verstuur geregeld een nieuwsbrief, met waardevolle inspiratie, ook over aanverwante thema’s. Want mogelijk is er al een nieuwe onbewuste aanleiding (stap 1) over een ander onderwerp, bij de klant. En biedt geregeld een mooi cadeau of fijne korting aan.

 


Tot slot nog enkele tips

  • Denk na over de vorm: ga je content delen in de vorm van blogs, video’s of bijvoorbeeld podcasts? Kies die vorm die het dichtste bij je ligt. Van daaruit kun je gaan experimenteren met andere vormen.
  • Denk en werk in formats! Formats geven structuur voor jezelf en herkenning voor je potentiële klanten.
  • Maak logische koppelingen in je content. Een blog uit stap 2 kun je logisch aan laten sluiten op een pagina Over jou (stap 3). Een dienstenpagina (stap 3) kun je logisch aan laten sluiten op een review van een klant (stap 4) – en andersom. Maar ga ook variëren! Want mensen doorlopen het model niet altijd chronologisch. Een blog uit stap 1 of 2 kun je ook heel goed koppelen aan de inschrijving op je nieuwsbrief (stap 5/6). Laat je content in ieder geval niet doodlopen.
  • Je klanten doorlopen de reis niet één keer, maar soms wel tien keer. Afhankelijk over hoeveel onderwerpen en thema’s jij informatie en inspiratie te delen hebt. Iemand die een coachingsgesprek bij jou boekt, kan een jaar later mogelijk geïnteresseerd zijn voor een event dat je organiseert.
  • Geef je korting, of geef je iets cadeau? Gooi je eigen waarde niet zomaar weg door kortingen te geven, je doet al gauw je product én je bedrijf tekort. Hoe betrouwbaar ben je als de één voor een habbekrats een training volgt en iemand anders de hoofdprijs betaalt?
  • Blijf consequent bouwen aan vertrouwen. Laat je niet verleiden door snelle sales en kortetermijnresultaten. Een betrouwbaar bedrijf opzetten kost tijd, en is ook echt een proces, maar je zult merken dat het loont! In betekenisvol werk, waardevolle connecties met je klanten én omzet.

Dit blog is de tweede van een driedelige blogserie. Hierna verschijnt een blog over de praktische toepassing van het Brandingmodel op verschillende kanalen. In het eerste blog van deze serie deelden we over de achtergrond van het Essencio Brandingmodel en waarom dit model zo goed werkt.

Wil je op de hoogte blijven van deze blogserie én de ontwikkeling van het werkboek? Schrijf je dan in voor onze Business Nieuwsbrief.

Wil je op strategische wijze aan de slag met de totale branding van je bedrijf? Dus niet alleen relevante inhoud delen, maar ook een goede huisstijl, uitgebreide beeldbank en vindbare website? Bekijk dan ons uitgebreide Brandingpakket. Hierin starten we bij de essentie van je bedrijf, en van daaruit ontwikkelen we een logo, huisstijl, website en uitgebreide strategie voor de kanalen waarop je actief bent. Want goede branding geeft je bedrijf groei, stabiliteit, rust, verbinding en vertrouwen voor de toekomst.

 

Share: