Zo maak je een gezonde agendaplanning

Zo maak je een gezonde agendaplanning
10 augustus 2018 admin

augustus 2018 • tijd en focus

Zo maak je een gezonde agendaplanning

Je herkent het vast: een agenda die op ontploffen staat. Deze tips kunnen je helpen je agenda niet te vol te plannen. Zo creëer je ruimte en voel je je minder opgejaagd aan het einde van de dag.

• Gebruik één agenda, voor werk en privé. Blok al je privézaken in de vorm van tijd. Ook de tijd en afspraken met je kinderen en partner. En vergeet vooral de afspraken met jezelf niet; een avond een boek lezen, sporten of wandelen. Denk daarbij aan hoe jij je het beste oplaadt.

• Vul je agenda in voor 60% van de dag. Wees gerust dat de andere 40% ook wel gevuld wordt. Het wordt in de praktijk altijd meer omdat het menselijk is dat we te rooskleurig denken over de hoeveelheid tijd die een taak kost. Denk ook aan het plannen van reistijd. De overige tijd gaat zich vullen met onvoorziene dingen waar je zelf geen invloed op hebt.

• Plan je (werk)dag minimaal één dag van te voren. Zo gebruik je de ochtend optimaal en ben je sneller klaar met je taak. Zorg daarbij dat je een paar keer per dag minimaal een uur ongestoord aan één taak kunt besteden.

“Zorg dat je ook je pauzes en momenten van niets doen in je agenda vastlegt. Deze momenten zijn een must voor jezelf én je brein.”

• Probeer een (werk)afspraak om te zetten naar een belafspraak. Je kunt hiervoor Hangout gebruiken of Skype. Meestal praat je effectiever én het scheelt je reistijd.

• Maak het onderwerp van je afspraak concreet voordat je afspreekt. Zo voorkom je dat je ergens naar toe gaat wat uiteindelijk niet echt bij je past, of waarvoor je eerder al hebt besloten niet mee bezig te willen zijn.

• Kijk af en toe heel kritisch naar de afspraken die in je agenda staan die je lang geleden al hebt gemaakt. Wil je ze ook nú nog steeds? Prima. Zijn ze inmiddels niet meer zo relevant of gaan ze je energie kosten? Probeer een oplossing te zoeken. Misschien past het beter bij iemand anders? Of misschien heb je er in een andere week wél de energie voor.

• Kluster je afspraken in de week. Liever een aantal op één dag dan de hele week door kleine losse afspraken. Zo behoud je de rust in je agenda en loop je niet alle dagen van hot naar her. Je kunt ook met jezelf afspreken dat je bepaalde dagen vrijhoudt van afspraken.

Heb je ook deze minder-drukte-tips al gelezen?

Share: