Ben je een bescheiden ondernemer? Herkenbaar. Gelukkig kun je het vóór je laten werken in je branding

Ben je een bescheiden ondernemer? Herkenbaar. Gelukkig kun je het vóór je laten werken in je branding
29 August 2019 Jiska Rook
Essencio_Blog - Ben jij een bescheiden ondernemer - Herkenbaar - zo kun je bescheiden ondernemen

door Margreet Kattouw & Jiska Rook • mindset & focus

Ben je een bescheiden ondernemer? Herkenbaar. Gelukkig kun je het vóór je laten werken

Bescheidenheid siert de mens. Loop niet te koop met wat je hebt. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. Klinken deze uitspraken je bekend? Niet zo gek; veel mensen vinden bescheidenheid een belangrijke waarde. Als je als bescheiden mens ook ondernemer bent, dan is dat ergens een mooie eigenschap: je zult jezelf niet gauw beter voordoen dan je bent. Maar die bescheidenheid kan je ook tegenwerken in je zichtbaarheid en je branding, zo merkten wij zelf. We ontdekten dat er angsten schuilgaan achter onze bescheidenheid. En we ontdekten dat het wél kan: bescheiden ondernemen en sterke branding van je bedrijf. We delen graag onze inzichten met je.

Volgens de Van Dale betekent bescheiden:

be·schei·den (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
1 zonder enige brutaliteit
2 voorzichtig
3 niet groot

Als je jezelf zou typeren als ‘bescheiden ondernemer’, dan is de kans groot dat je moeite hebt met foto’s van jezelf plaatsen op je website of social media (wat ook wel ‘personal branding’ of ‘influencer marketing’ wordt genoemd). Dat je schroom hebt om succesverhalen te delen over je werk. Dat je überhaupt gemakkelijk afzwakt je wat je talenten zijn.

En dat is jammer. Want het maakt je als ondernemer kleiner dan nodig.

In het echte leven: kennismaken, verbinden, vertrouwen

Het is een alledaags en simpel voorbeeld, maar heeft alles te maken met ondernemerschap. Stel je deze situatie eens voor:

Je bent onlangs verhuisd naar een andere stad, en in je nieuwe straat raak je in gesprek met je overbuurvrouw. Je vraagt haar hoe het haar bevalt om hier te wonen, hoe ze hier terecht is gekomen, waar ze vandaan komt. Of ze alleen woont, of met een gezin. Of ze werkt en wat voor werk ze doet. En ze stelt met interesse dezelfde vragen aan jou, omdat ze benieuwd is wie er tegenover haar is komen wonen. Jullie hebben best veel gemeen, kom je achter. Je denkt; dit zou weleens een heel leuk nieuw contact kunnen worden.

Een week later kom je haar tegen in de supermarkt, jullie zeggen elkaar gedag. Wat fijn, dat je een gezicht kent uit de buurt. Weer een week later treffen jullie elkaar op straat, en kletsen jullie over koetjes en kalfjes; het weer, haar tuin die aangepakt moet worden, je dochter die iets grappigs meemaakte op haar nieuwe school.

Langzaamaan ontstaat er een band. Jij komt meer te weten over wie zij is. Zij komt meer te weten over jou. Jij ontdekt dat zij de leukste koffietentjes en winkels in het centrum kent; jij wilt graag de stad ontdekken. Zij houdt niet zo van tuinieren; jij hebt groene vingers. Je denkt; dit zou weleens een mooie vriendschap kunnen worden.

Aan het opbouwen van een vriendschap gaat veel vooraf. Volgens Jeffrey Hall, een communicatiewetenschapper van de Universiteit van Kansas, moet je ongeveer 90 uur met iemand doorbrengen voordat diegene het label ‘vriend’ verdient en maar liefst 200 uur voor je echt close met elkaar bent. Het belangrijkste in vriendschap? Gemeenschappelijke interesses, kwetsbaarheid en vertrouwen. Want ware vriendschap is vriendschap met iemand omwille van wie de ander is.

Klein denken en doen door bescheidenheid

Terug naar het ondernemerschap.

Ook wij hebben de neiging om bescheiden te zijn over ons werk. Voor ons gevoel siert bescheidenheid ons. Omdat we niet houden van onszelf op de voorgrond plaatsen, arrogantie, verkooppraatjes en eigendunk.

Maar we komen er steeds meer achter dat bescheidenheid ook tegenwerkt als je een goedlopend bedrijf wilt opbouwen. Het houdt ons klein. In denken en in doen. Het remt ons af. Terwijl we niets zo fijn vinden om bevlogen en energiek aan het werk te zijn!

En we ontdekten dat het één het ander helemaal niet hoeft uit te sluiten.

Welke angsten gaan er schuil achter je bescheidenheid?

Als het om bescheidenheid en ondernemerschap gaat, dan waren dit een aantal eye-openers voor ons. We ontdekten dat er best wat angsten schuilgingen achter ons ‘gevoel van bescheiden-zijn’. Misschien herken je je erin:

Je dénkt dat bescheidenheid je veiligheid biedt. Maar eigenlijk ben je bang om te falen. Bang om negatieve reacties te krijgen als je zegt waar je voor staat.

Je denkt dat bescheidenheid en eerlijkheid hetzelfde zijn. Maar eigenlijk ben je pas eerlijk, doe je recht aan een situatie, en spreek je écht de waarheid, als je dingen niet kleiner maakt dan ze zijn. Anders wordt bescheidenheid valse bescheidenheid. ‘Clear is kind, unclear is unkind’, is een treffende uitspraak van Brené Brown.

Je denkt dat je door bescheiden te blijven, niemand zult lastigvallen. Maar als jouw talenten nou echt nodig zijn voor iemand anders?

Vanuit bescheidenheid blijf je onzichtbaar, omdat je denkt dat jezelf zichtbaar maken hetzelfde is als uitdragen ‘hoe trots je op jezelf bent’. En dat voelt ‘egoïstisch’. Terwijl je hier bent met een reden. Ook jij hebt de wereld (de buurvrouw) wat te bieden. Jouw expertises zijn nodig. Het is eigenlijk egoïstisch als je haar níet helpt. Jezelf zichtbaar maken staat niet gelijk aan ‘trots’ uitdragen.

Als we bovenstaande goed op ons in laten werken, dan kunnen we eigenlijk niet meer niet zichtbaar zijn of over ons werk delen. Als de buurvrouw jouw gezicht mag zien, en je mag leren kennen, dan moeten de ondernemers die wij echt verder kunnen helpen, ons ook kunnen zien en leren kennen. Want dat is de basis voor vertrouwen.

Bescheiden ondernemen, zo kan het wél

En toch…

Feit blijft dat we bescheiden mensen leuker vinden dan arrogante, zo ontdekte sociaal psycholoog Barry Schlenker. En feit blijft dat je niet je hele hebben en houwen met de buitenwereld wílt delen.

Dus zou het niet tóch kunnen? Bescheiden ondernemen?

We hebben onderzocht hoe wij onze bescheidenheid én talenten kunnen combineren. We zoeken daarin naar de juiste nuance. En dat gaat met vallen en opstaan. We hebben nog steeds onze struggels: Willen we persoonlijke Instagram Stories van onszelf plaatsen, of niet? Willen we vaker in beeld op foto’s, of niet? Willen we video’s van onszelf maken, of niet? En als we dan toch denken dat dat nodig is: hóé dan?!

Wat we vooral weten, is dat we niet arrogant willen worden. We staan voor verbinding en echtheid. Daarom delen we graag onze lessen tot nu toe met je.

Tips om trouw te blijven aan jezelf in je branding als bescheiden ondernemer:

  • ‘Moet’ je aan personal branding doen van jezelf? Of mag je ook ‘mentor’ zijn van je klanten? Zo’n verandering in je mindset kan het makkelijker maken om meer te delen over je expertise. Dan kun je het altijd in relatie tot een ander omschrijven.
  • Bescheidenheid kan je voorzichtig maken in het ‘niet willen opdringen’ aan je klant. Maar jij hebt de expertise en kennis – dáár mag je voor staan. Dat heeft je klant ook nodig om je te vertrouwen. Werk vanuit verbinding en gelijkheid. Op jouw expertisevlak weet jij meer dan je klant. Je klant verlangt van jou dat je hem of haar daarin ondersteunt (en houd het ook daarbij. Doe geen dingen die je niet goed kunt, besteed de dingen waar je onzeker over bent liever uit. Dat is geen bescheidenheid, maar eerlijkheid.)
  • In het verlengde van het ‘niet willen opdringen’ ontdekten we ook dit: als je gelooft in waardevolle relaties op basis van vertrouwen, dan is het ook waardevol om niet alleen je expertise te bieden, maar soms iets extra’s te doen. Iemand te verrassen. Zoals je je buurvrouw verrast met een mooi plantenstekje voor in haar tuin. In goede relaties draait het om oprechte aandacht voor een ander: een klein cadeautje, een oprecht compliment, zomaar. Dat geeft een relatie een extra dimensie. (En dat is dus ook branding van je bedrijf. Én het maakt je werk nog leuker!)
  • Wie zegt dat je zelf steeds in de spotlights moet staan in je marketing en communicatie? Je kunt ook je klanten aan het woord laten. Als een klant van harte blij is met wat jij voor hem of haar hebt gedaan, dan wil diegene vast ook van harte delen over jullie samenwerking.
  • Praktisch: plaats regelmatig een interview met een klant van je op je website en social media (hier vind je een voorbeeld van onszelf). Diegene kan heel goed inhoudelijk iets vertellen over het resultaat van je product of dienst, dat hoeft geen lofzang op jou te zijn.
  • Vertrouwen opbouwen, elkaar leren kennen, lukt het best als je persoonlijk contact hebt: écht contact. Plan samen fysieke momenten in, offline. En spreek (nieuwe) klanten niet alleen via de mail of telefoon.
  • Durf eerlijk en open te zijn over jouw werkwijze. Jouw werkwijze maakt jou als ondernemer uniek. En die unieke visie van jou hebben anderen nodig om te begrijpen hoe jij hen – anders dan je concurrenten – verder kunt helpen. Het is dus essentieel om dit te delen! Hoe weten mensen anders wat jij te bieden hebt?

We wensen jou een florerende onderneming toe! Niet omdat, maar – doordat jij jouw krachten benut en inzet voor mensen die dat nodig hebben. Jij mag er zijn met jouw verhaal!

Als je tips en adviezen nodig hebt, om in tekst en beeld te leren ondernemen vanuit je hart, schrijf je dan in op onze Business Nieuwsbrief. We schrijven hier regelmatig nieuwe blogs over, met als doel jou het vertrouwen te geven om zelf aan de slag te gaan met het delen van je verhaal.

Wil je je volledige branding van je bedrijf aanpakken? Echt terug naar de essentie van je bedrijf, en van daaruit een nieuwe, professionele uitstraling neerzetten? Van huisstijl tot website, van merkverhaal tot contentstrategie? Dan is ons Brandingpakket interessant voor je.

Share: