Bouw een sterk merk vanuit je essentie: start met een merkstrategie

Bouw een sterk merk vanuit je essentie: start met een merkstrategie
28 januari 2021 Jiska Rook
Essencio - Business en branding - Blog starten vanuit de essentie creeer een goede merkstrategie voor je merk - strategie bedrijf ondernemen contentmarketing design bureau blog

branding & strategie

Bouw een sterk merk vanuit je essentie: start met een merkstrategie

Je bent een bevlogen ondernemer. Een harde werker met een missie. En je geniet van de uitdaging en ruimte die een eigen bedrijf je geeft. Jouw verhaal en diensten zijn van betekenis en moeten gedeeld worden, omdat je weet dat het van waarde is. Maar je bent nog zoekende naar de juiste focus en de handvatten om jouw verhaal eenduidig te vertellen.

Je hebt strategische vragen, zoals: Wat is mijn doel? Wie is mijn ideale klant? Welk aanbod past bij mij?

En je hebt vragen rondom je branding en marketing, zoals: Hoe word ik zichtbaar en vindbaar? Hoe blijf ik dicht bij mezelf in mijn marketing? Wat ga ik delen, op welke kanalen?

Deze vragen – en meer – komen terug in onze strategiesessies met klanten. Het doel: van je bedrijf een sterk merk maken, door jouw unieke merkessentie te ontdekken. Zodat je weet waar je voor staat, wie je wilt bereiken en hóe je dat gaat doen. Om vervolgens met een onderscheidende positionering te kunnen opvallen bij jouw potentiële klanten.

Een merkstrategie biedt je helderheid, duidelijkheid, focus en rust voor de groei van je bedrijf.

Wat is een goede merkstrategie?

Jouw bedrijf is onderscheidend als je laat zien dat je werkt vanuit je essentie, omdat die altijd uniek is door wie jij zelf bent. Jij weet je waar je voor staat en waar je naartoe werkt, en dat is per definitie anders dan hoe je concurrent zijn werk doet.

Een merkstrategie biedt je helderheid, duidelijkheid, focus en rust voor de groei van je bedrijf. Je ziet de waarde van branding (content en design) en zult vanuit een nieuwe mindset gaan ondernemen. En wanneer je die essentie weet te vertalen in branding, zul je vanuit verbinding en vertrouwen klanten aantrekken en met hen werken.

Daarom gaan we in de ontwikkeling van een merkstrategie aan de slag met alles wat je bedrijf intern en extern raakt. Van je missie tot je aanbod, van je mindset tot de merkbeleving.

Branding is meer dan een mooie huisstijl en website 

Branding (het ‘vermerken’ van je bedrijf) gaat over ontwerp én content. Het is meer dan een mooie huisstijl en een goede website. Het gaat over de inhoudelijke en visuele toon van je merk. Het gaat over weten wat de mensen beweegt die jij wilt bereiken, zodat je communicatie daarop aansluit.

Omdat er zoveel (online) informatie is, is het zichtbaar maken van de juiste content (contentmarketing) in een aansprekende stijl (design) een voorwaarde om succesvol te kunnen zijn. Het gaat om verbinding creëren met mensen, zodat er vertrouwen ontstaat.

Je merkstrategie wordt het fundament voor je huisstijl, je website en je content. Maar óók voor je aanbod, de verdere groei van je bedrijf, je zichtbaarheid en positionering.

“De merkstrategie heeft mij geholpen om helder te krijgen wat ik nu precies doe, voor wie en hoe ik dat wil doen. Geen losse eindjes of een veelheid van alles wat ik zou kunnen doen, maar een duidelijk en krachtig geheel wat mijzelf en de buitenwereld (mijn klanten) laat zien waar ik voor sta en hoe ik ze kan helpen.” – Christa Krommenhoek, creatief schrijver

Verandering van mindset: een merkstrategie laat je anders kijken, denken en ondernemen

Bij de ontwikkeling van een merkstrategie, zien we vaak veel kwartjes vallen bij ondernemers die bij ons aan tafel zitten. Vaak is er niet alleen behoefte aan focus en strategie, maar ook aan de juiste ondernemersmindset. Jij als persoon maakt of breekt je merk, en wij helpen je daarbij. Het is essentieel hoe jij je bedrijf ziet.

Van bedrijf naar merk

Voelt jouw bedrijf als een zaak waarin je hard moet werken, en veel moet doen om winst uit te halen?

Zou je niet liever een merk willen zijn met een schare ambassadeurs, waardoor je werk als vanzelf kan gaan floreren? Dat je kunt ondernemen vanuit waar jij echt voor staat, zodat je voor mensen van betekenis kunt zijn? Jij mag onderscheidend zijn in tekst en beeld, bevlogen werken en ervaren dat dat winst oplevert.

Van zenden en promoten, naar verhalen en inspiratie delen

Voelt het bloggen en je aanwezigheid op social media als roeptoeteren? Over wat je doet of over hoe geweldig je bedrijf is? Of weerhoudt je dat juist om überhaupt consistent zichtbaar te zijn?

Zou je niet liever je marketing en je communicatie als middel willen zien om verhalen en inspiratie te delen over jouw producten en diensten? Jij weet tenslotte hoe je weet hoe jouw producten of diensten jouw leven – én dat van anderen – verrijken.

Van losse marketingacties en sales, naar verbinden en vertrouwen

Voelen sales en marketing als ‘moeten’? Ervaar je weerstand en schuif je het steeds voor je uit om ermee aan de slag te gaan? Of voelt je huidige manier van werken als te ‘verkoperig’?

Zou je niet liever je klanten zien als mensen waarmee je een relatie opbouwt? Met wie je mag werken vanuit verbinding en vertrouwen? Jij mag trouw aan jezelf blijven, en van daaruit bouwen aan waardevolle klantrelaties. (Hier lees je meer over wat dat betekent.)

Start bij de strategie: samen ontdekken we jouw inhoudelijke en visuele positionering

Om te komen tot een inhoudelijk en visueel sterk merk, starten we een brandingtraject altijd op strategisch niveau. Een merkstrategie vormt het vertrekpunt voor de unieke branding van je onderneming. Het biedt de basis voor de inhoudelijke en visuele positionering.

De volgende vragen, naast vele andere, komen daarin aan bod, en samen zoeken we naar de beste antwoorden die van jouw bedrijf een sterk merk zullen maken:

  • Wat is je hoofddoelstelling? (Door dit te bepalen kun je later ook vaststellen of de gekozen strategie voor je werkt). 
  • Wat zijn de kernwaarden waar je vanuit leeft en werkt?
  • Wie is je ideale klant? Welke mensen wil en kun je bereiken?
  • Welke verhalen en inspiratie ga je delen? En via welke kanalen?
  • Wat is jouw unieke merkverhaal? (Hier lees meer over de kracht van een merkverhaal)
  • En tot slot: wat is de gewenste merkbeleving? Hoe wordt jouw merk visueel en tekstueel zichtbaar voor jouw potentiële klanten?

Een merkstrategie biedt je helderheid, duidelijkheid, focus en rust. En geeft jou de handvatten en het plezier om goed naar buiten te treden. Je zult merken dat je (opnieuw) trots kunt zijn op je onderneming!

Aan de slag met je merkstrategie?

Ieder brandingtraject starten we met het zoeken naar de merkessentie van een bedrijf. Dat resulteert in een duidelijke visie en richting op de ontwikkeling en groei van je bedrijf, ofwel: je merk. Het is de basis van de visuele identiteit (design) en de inhoudelijke positionering (content).

Praktisch houdt dat in dat we een dagdeel een intensief strategiegesprek houden over de toekomst van jouw merk. Alle uitkomsten, inclusief ons strategisch advies met jouw unieke merkverhaal door ons geschreven, bundelen we in een strategiedocument. Aan het eind van het brandingtraject (waarin we ook je logo, huisstijl en website opleveren) ontvang je de merkstrategie met huisstijlgids in een stijlvol merkmagazine dat precies de essentie van jouw merk laat zien. Een feestje om te geven – en te krijgen!

Hier lees je meer over wat het Brandingpakket zoal omvat.

Wil je liever eerst meer van onze expertise ontdekken? Boek dan een Business & Brandingsessie (deze krijg je cadeau als je daarna besluit te investeren in een Brandingpakket).  

Essencio - Branding en business - Maak van je bedrijf een sterk merk start met een merkstrategie voorbeelden 4

 

Blijf op de hoogte van nieuwe blogs over business & branding, die je bedrijf helpen groeien vanuit verbinding en vertrouwen. Schrijf je in voor onze Business Nieuwsbrief.

Share: