Content en branding tijdens de coronacrisis: zoek naar verbinding en creativiteit

Content en branding tijdens de coronacrisis: zoek naar verbinding en creativiteit
20 maart 2020 Jiska Rook
Essencio header - tips en adviezen - wat te doen met je content en branding in corona crisistijd - tijd om terug te gaan naar je essentie - werken aan betekenis en omzet - voorbeelden inspelen op corona crisis

door Margreet Kattouw en Jiska Rook • maart 2020 • branding, contentmarketing, design

Content en branding tijdens de coronacrisis: zoek naar verbinding en creativiteit

Wat te doen met je content en branding tijdens deze coronacrisis? Moet je erop inspelen? Of liever niet, want je bent die inhakers al zat? Ons advies: zoek verbinding en wees creatief! In je content, je branding en in je bedrijfsstrategie.

Voor veel ondernemers zijn het onzekere tijden. Wellicht ook voor jou. Hoelang gaat het duren dat je geen persoonlijk meetings mag hebben? Hoelang houden bedrijven de hand op de knip, waardoor jij je opdrachten ziet wegvallen? Iedereen praat en schrijft erover, maar wat is wijs om wel en niet te doen?

Hoe impactvol deze tijd ook is; deze crisis biedt ook kansen om anders met je content en branding om te gaan, denkend vanuit je klant en zoekend naar verbinding.

We hebben met elkaar behoefte aan relevante content. Aan mensen die ons verder helpen. Die ons inspireren, informeren en amuseren. Misschien juist nu wel meer dan anders.

Relevante content: voorbeelden van andere ondernemers

Maar wat betekent dat voor jouw huidige contentplanning? Wij voelen dat voor onze klanten meteen al heel concreet:

> Voor een huidpraktijk is een blog over een bijzondere huidbehandeling voorlopig van de baan, want er worden nu helemaal geen huidbehandelingen meer gegeven. Of specifieker: zullen we het verhaal van een patiënt over de goede resultaten van een spatader-behandeling nu wel plaatsen, want wie maakt zich daar nu druk om? En, wil je als ondernemer dus eigenlijk vrágen van mensen dat ze daar nu over na moeten gaan denken?

> Voor een organisatie-adviesbureau rondom werkgeluk zijn LinkedIn-updates over een incompanytraining nu niet passend. Die kan voorlopig niet op de reguliere manier gegeven worden en de meeste organisaties hebben wel iets anders aan hun hoofd.

> En een ondernemer die net een creatieve schrijfdag wilde lanceren, moet die tot nader orde uitstellen. Want heeft het wel zin om te werven als je geen concrete datum kunt prikken?

Wat nu?

Blijf bouwen aan een band met je (potentiële) klanten. Bouw aan verbinding en vertrouwen. En daarmee aan betekenis én omzet op de langere termijn.

Het biedt kansen om er anders mee om te gaan, denkend vanuit de klant en zoekend naar verbinding. Wij denken daarin mee om het om te buigen, bijvoorbeeld:

> De huidpraktijk gaat veelgestelde vragen van patiënten delen. Zoals: wat kan ik nu zelf doen aan acne? Want ondanks de fysieke afstand, blijft het inhoudelijke contact met patiënten. En de antwoorden zijn mogelijk ook heel relevant voor andere thuisblijvers met dezelfde klachten.

> Het organisatieadviesbureau geeft geen werkgeluk-workshops, maar deelt tips over hoe je ook tijdens thuiswerken het werkplezier kunt bevorderen. Absoluut relevant, daar heeft iedereen mee te maken.

> De ondernemer deelt via Instagram en haar nieuwsbrief creatieve schrijfopdrachten en tips om vanuit huis te kunnen volgen.  Heel waardevol en leuk om te doen als je ineens meer tijd hebt.

Je hoeft niet hele blogs aan corona te wijden. Je kunt je posts ook een subtiele context meegeven, met woorden als: ‘in deze onwerkelijke tijden’, ‘juist nu’ of ‘deze nieuwe situatie’.

Branding: zo bouw je nu aan betekenis en verbinding – waar je later de vruchten van plukt

Zo bouwen ze, ondanks dat ze er niet direct omzet uit halen, aan een band met hun (potentiële) klanten. Ze bouwen aan verbinding en vertrouwen. En daarmee aan betekenis én omzet op de langere termijn.

Wat je wel moet doen in tijden van crisis:

  • Wees relevant, zoek aansluiting bij de mindset van je klant. Als een klant niet naar jou toe kan, breng jouw expertise dan naar de klant via online kanalen.
  • Zoek daarin naar de juiste context voor jouw bedrijf. Je móet niet iets met corona en daarom een online challenge of vroegboekkorting aanbieden (dan wordt het reclame – irritant). En inspelen op angst en onzekerheid is ook niet sympathiek. Maar ook jij kunt de juiste manier vinden om mensen de helpende hand te bieden en te inspireren. Maak verbinding vanuit jouw mindset met de mindset van je (potentiële) klant. Wees authentiek en sensitief. Een belletje naar een klant, met de vraag hoe het gaat, kan ook al heel fijn zijn.
  • Je hoeft niet hele blogs aan corona te wijden. Je kunt je posts ook een subtiele context meegeven, met woorden als: ‘in deze onwerkelijke tijden’, ‘juist nu’ of ‘deze nieuwe situatie’.
  • We zijn met elkaar op zoek naar herkenning en steun. Benoem daarom ook de dingen waar jij nu concreet mee bezig bent. Besef dat we allemaal moeten wennen aan deze bizarre situatie en nieuwe realiteit. En daarom is een coronacontext niet vreemd. Vaak zelfs juist wenselijk, want het houdt ons allemaal bezig – het ís een groot deel van onze mindset. Er niets over zeggen is ook vreemd.
  • Wees inhoudelijk creatief, deze gekke tijden vragen om een unieke benadering. Wat kun jij bieden als ander geluid, zodat je recht doet aan jezelf én relevant bent voor een ander? Denk aan een creatieve insteek van een blog, zoals deze van Marjon Bohré, waarin ze in alle eerlijkheid schrijft over wat deze tijd met haar doet. Het is een persoonlijke insteek, heel relevant in voor haar eigen werk (het pleiten voor meer menselijkheid) en dus ook voor haar volgers.
  • Zoek ook in foto’s of branding creativiteit, en breng jouw eigenheid. Wat kun jij bedenken om het net even anders te doen dan mainstream?
  • Breng humor. Dat relativeert en haalt de druk van de ketel. Humor en positiviteit zijn de beste dingen om te kunnen omgaan met moeilijke momenten. Maar wees wel zorgvuldig en houd rekening met anderen in wat je zegt. Gebruik humor zonder dat je de ernst van de situatie onderschat. Zelfspot is een dankbare vorm. We kunnen allemaal een extra lach gebruiken.

 

 

Tijd om terug te gaan naar de essentie van je bedrijf

Als laatste noemen we een grotere en meer strategische tip: probeer deze extra tijd als kans te zien. Ga nu aan je content werken, als je te veel tijd hebt. Zodat je van je bedrijf een sterk merk gaat maken. Hoewel de koopbereidheid van mensen nu misschien lager ligt dan normaal, is de behoefte aan relevantie misschien juist wel groter. Daarom kun je júíst nu bouwen aan een sterke fundering van je bedrijf. Daar pluk je later – als alles weer op stoom draait – de vruchten van.

Neem de tijd om terug te gaan naar die basis, naar de essentie van je bedrijf.

Vraag jezelf komende weken af:

  • Waarom doe je wat je doet? Het is goed om dat weer eens op te schrijven en helder voor ogen te hebben. De waan van de dag maakt vaak dat we ongewild en onbewust afdrijven van de koers.
  • Word je echt blij van de klanten voor wie je werkt? Zo nee, voor wie zou je het liefst gaan werken? En waarom?
  • Klopt je aanbod nog helemaal met wat je graag doet, én geeft dat aanbod ook voldoende omzet? Met andere woorden, is je businessmodel nog goed en van waarde voor jou?

Zoek naar de essentie van je bedrijf. Want van daaruit kun je echt relevant zijn en bevlogen ondernemen.

Als je werkt vanuit je essentie, dan worden je content en branding geen kunstje, dan ben jij een verbindende factor. Dan deel je niet alleen over je werk, maar inspireer je ook over jouw visie en levenshouding. Mensen willen je graag leren kennen voordat ze zaken met je doen.

Vertrouwen op je kracht gaat je verder brengen.

Creativiteit en verbinding gaan ons verder brengen.

Heb je hier hulp bij nodig? Dan is een Brandingsessie een waardevolle investering. Samen gaan we terug naar de kern van je bedrijf, en van daaruit ontdek je welke stappen je kunt nemen in je branding. Stappen die je zelf al kunt gaan zetten, of dingen die wij met jou kunnen oppakken. Deze sessie is ook goed te doen via Zoom of een andere groepsmeeting-tool.

Als je meer tips en adviezen nodig hebt voor de branding van je bedrijf, schrijf je dan in op onze Business Nieuwsbrief.

Lees ook: waarom de lente het grootste geschenk is deze crisistijd

‘En je ziet door de seizoenen de schoonheid van verval. De weg die naar de kern leidt, gaat meestal door een dal.’ 

– Stef Bos – Rivier van tijd

Uit: Lessen uit de natuur – seizoenen in je leven

Share: