Hoe blijf je trouw aan jezelf in de marketing, communicatie en de uitstraling van je bedrijf?

Hoe blijf je trouw aan jezelf in de marketing, communicatie en de uitstraling van je bedrijf?
31 July 2019 Jiska Rook
Essencio - Blog authentiek ondernemen - verbinding en vertrouwen - geen sales en marketing trucs

door Margreet Kattouw & Jiska Rook • branding & strategie

Hoe blijf je trouw aan jezelf in de marketing, communicatie en de uitstraling van je bedrijf?

Als ondernemer is het fijn om voor klanten te werken die bij jouw bedrijf passen. Om die te vinden, zul je je producten of diensten moeten ‘vermarkten’. Je gaat je bezighouden met marketing, communicatie en de uitstraling (logo/huisstijl) van je bedrijf. Wij noemen dat branding.

Je hebt vast weleens dit soort tips gelezen of gekregen, omdat ze bijdragen aan meer zichtbaarheid en uiteindelijk meer klanten. (Inclusief veel communicatie- en marketing-jargon):

  • Plaats iedere week minstens 3 posts op Instagram en iedere dag een story.
  • Bouw een salesfunnel op je website met veel ‘koop nu’-buttons.
  • Maak een gratis weggever voor nieuwe leads.
  • Doe aan personal branding: plaats zoveel mogelijk foto’s met jezelf erop.
  • Publiceer iedere week een nieuw blog met CTA naar je product.
  • Creëer een customer journey voor je doelgroep.
  • Pas SEO toe op je website: richt je op enkele specifieke zoekwoorden.
  • Ga op consistente basis vloggen of video’s maken.
  • Voer salesgesprekken op basis van een script.
  • Zet Facebook-advertising in om nieuwe klanten te werven.

Misschien heb je veel van deze tips geprobeerd, net als wij. Iedere dag iets posten op Instagram en geregeld iets in Instagram Stories plaatsen. Iedere week een nieuw blog publiceren. En o ja: we moeten toch écht meer foto’s delen waar we zelf opstaan…

Je gaat het pas zien als je het doorhebt… Valt het jou ook op? Wij zien ineens óveral gratis downloads, waarmee je in de e-mailmarketinglijst van een bedrijf terechtkomt. Met als doel jou over te halen om een product of dienst aan te schaffen. Op een website voelen we het gelijk als we een salesfunnel worden ‘ingelokt’. We zien blogs met (click bait-)titels waarin verliestaal wordt gebruikt, omdat het mensen sneller overhaalt tot klikken. We zien de bullits, de vinkjes, de rode – of juist groene – buttons die uitnodigen tot aankoop van een product.

Al die uitgevoerde tips hebben bij ons het tegenovergestelde effect: is deze ondernemer wel betrouwbaar? Is dit aanbod mijn geld wel waard?

Bovenstaande tips en adviezen zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, dus ze werken in veel gevallen zeker. Maar we ervaren weerstand. En die weerstand ontstaat, omdat we voelen en weten dat er psychologische manipulatie en salestrucs worden toegepast. Al die uitgevoerde tips, hoe succesvol ze misschien ook zijn, hebben bij ons daarom het tegenovergestelde effect. Ze maken wantrouwend: is deze ondernemer wel betrouwbaar? Is dit product of aanbod mijn geld wel waard?

Terwijl dat nou juist is waar het om draait als je klanten zoekt, en klanten aan je wilt binden: vertrouwen opbouwen. Tussen jou als ondernemer en je potentiële klant. Vertrouwen opbouwen, van mens tot mens. 

Trouw aan jezelf blijven – hoe doe je dat?

Hoe bouw je aan een betrouwbaar bedrijf? Betrouwbaar zijn als bedrijf, gaat over betrouwbaar zijn als ondernemer. Over trouw zijn aan jezelf. Dat vraagt om naar binnen keren, om je essentie te ontdekken.

Ook voor ons was dat een zoektocht. Met het samenvoegen van twee bedrijven naar één, met uitbreiding van onze dienstverlening, hadden we nieuwe focus nodig. We moesten wennen aan de nieuwe mogelijkheden en onze nieuwe stijl. We zochten naar manieren om ons opnieuw te profileren (marketing) en op korte termijn te groeien (sales), want de salarissen en kantoorhuur moeten gewoon worden betaald. Dus probeerden we een aantal van bovenstaande tips: 3x in de week een Instagram-post, Facebook-advertenties inrichten, call-to-actions toevoegen, salesgesprekken voeren…

Als je werkt vanuit je hart, dan draagt iedere uiting bij je overkoepelende missie.

Maar we kwamen erachter dat die tips niet werken als je je eigen essentie niet helder hebt. En dat is juist waar we voor staan. Trouw worden aan onszelf, had tijd nodig. Het had tijd nodig om de twee disciplines (van content en design) samen te brengen naar één: branding. Het had tijd nodig om onze twee pijlers scherper te definiëren: bewust leven en bevlogen ondernemen. En toen we onze eigen essentie scherp kregen, ontstond ook het besef dat we geen marketingtrucs en verkooppraatjes wíllen. Want we staan voor echtheid. Wij hebben het daarom liever niet over marketing en sales, maar over verbinding en vertrouwen.

Nu we beter weten waarom we doen wat we doen en hoe we dat doen op de manier die bij ons past, ontstaat onze marketing en communicatie (bijna) vanzelf. Nu we werken vanuit onze essentie, voelen we dat alles klopt: onze acties op korte termijn en onze visie op lange termijn. Iedere uiting draagt bij aan de overkoepelende missie. We hebben veel meer energie om te delen wat we doen en waarom we dat doen. We hebben zin om jou als ondernemer met je branding te helpen, omdat we weten wat onze branding-aanpak voor onszelf betekent.

Onze droom voor jou: dat je met jouw kwaliteiten het leven van anderen gaat verrijken, en bevlogen onderneemt vanuit verbinding en vertrouwen.

Zo werkt marketing, communicatie en branding vanuit je hart

Wij geloven in de essentie van het leven: liefde. Contact tussen mensen, relaties. Ontwerp en communicatie van mens tot mens, van hart tot hart. Door het delen van mooie verhalen en waardevolle inspiratie, ontstaan er relaties. Tussen jou als ondernemer en degene die jouw aanbod nodig heeft.

Als je onderneemt vanuit je hart, dan weet je dat jouw product of dienst van betekenis is. Omdat je weet hoe jouw product of dienst van betekenis is voor jezelf. Daar ligt de sleutel. Als je weet hoe jouw aanbod je eigen leven verrijkt, dan weet je ook hoe jouw product of dienst het leven van anderen kan verrijken.

Dan heb je geen marketingtrucs of verkooppraatjes nodig. Wat jij nodig hebt, is jouw unieke verhaal, dat je kunt vertellen aan anderen. Je hebt de uitstraling nodig die bij jouw expertise, ervaring en communicatiestijl past. Je hoeft je niet beter, of anders, voor te doen dan je daadwerkelijk bent. Als je werkt vanuit je hart, dan voel je dat de inspiratie voor het oprapen ligt.

Dat voelen we zelf zo, en dat is onze droom voor jou: dat je met jouw kwaliteiten het leven van anderen gaat verrijken, en bevlogen onderneemt vanuit verbinding en vertrouwen.

Zo fijn: het gevoel dat je marketing, communicatie en branding niet als ‘leuren’ voelt, of als het ‘moeten volgen van de regels’.

Onderneem jij al vanuit je hart?

Onderneem jij al vanuit je hart? Als je wilt ondernemen vanuit je hart, dan is er nog maar een kleine stap naar het gevoel dat je marketing, communicatie en branding niet als ‘leuren’ voelt, of als het moeten volgen van de regels, of als het moeten toepassen van manipulatieve tips voor meer klanten. Als je onderneemt vanuit je hart, dan kun je ook content maken vanuit je hart. Dan heb je geen marketingtrucs en verkooppraatjes nodig.

Je hoeft alleen maar jouw echte verhaal te delen in tekst en beeld. Zoals je kennismaakt met een onbekende. Zoals je een vriend of vriendin zou vertellen welke ambitie er in je hart leeft. Durf te vertellen hoe jij mensen verder wilt helpen, en informeer en inspireer hen. Met kloppende informatie en echte verhalen. Verhalen van jezelf, of van anderen, voor wie jouw product of dienst van waarde is geweest.

En je zult, net als met relaties in het echte leven, moeten blijven bouwen aan het vertrouwen. Ook bij bestaande klanten. Vertrouwen is de basis van duurzame relaties.

Van harte geven, zodat je van harte kunt ontvangen. Wij willen je graag helpen leren hoe je jouw merkessentie op een authentieke, geloofwaardige manier vertelt en deelt. Hoe je jouw ondernemersstijl kunt uitdragen, zodat je mensen aan je bindt die bij je passen.

Als je tips en adviezen nodig hebt, om in tekst en beeld te leren ondernemen vanuit je hart, schrijf je dan in op onze Business Nieuwsbrief. De komende tijd schrijven we hier meer blogs over, met als doel jou het vertrouwen te geven om zelf aan de slag te gaan met het delen van je verhaal.

Wil je je volledige branding van je bedrijf aanpakken? Echt terug naar de essentie van je bedrijf, en van daaruit een nieuwe, professionele uitstraling neerzetten? Een visuele identiteit en inhoudelijke positionering? Dan is ons Brandingpakket misschien interessant voor je.

Share: