Hoe ontwerp je een logo? Dit is het creatieproces van ons eigen logo

Hoe ontwerp je een logo? Dit is het creatieproces van ons eigen logo
28 January 2020 Jiska Rook

door Margreet Kattouw • januari 2020 • branding

Hoe ontwerp je een logo? Dit is het creatieproces van ons eigen logo

In een eerdere blog deelden we over wat een logo is en wat de waarde van een goed logo is voor je bedrijf. Om nog meer beeld te krijgen bij het ontwerpproces van een logo, neemt Margreet je mee in het ontwerpproces van ons eigen Essencio-logo.

Voor een ontwerper is er eigenlijk niets zo moeilijk als iets voor jezelf te moeten ontwerpen. Want dan bepaal je zélf alle kaders. En die kaders kun je altijd blijven oprekken, anders dan de kaders die je met een opdrachtgever bepaald. Je gaat vaak te veel dingen uitproberen, een extra zijstapje maken, want wie weet pakt dat nóg wel beter uit.

Ons eigen logo-ontwerpproces delen is daarom ook best spannend. Want dan laten we zien dat het niet zo maar vanzelf gaat, en dat het best een moeilijk proces was…

Wat vind ik nu écht passend bij mijn bedrijf? Ik kan hierin behoorlijk onzeker zijn. Je gaat tenslotte weer jaren doen met een nieuw logo. Om deze redenen heb ik zelfs even overwogen om ons logo door een andere ontwerper te laten maken. Maar dat heb ik uiteindelijk toch niet gedaan. Het resultaat mag er zijn, het past helemaal bij wie we zijn als merk.

 

 

De keuze voor een nieuwe bedrijfsnaam: één naam en logo voor meerdere diensten

Allereerst moet ik even uitleggen waarom de naam Essencio gekozen is. Toen de knoop doorgehakt was dat Studio Vrolijk van naam zou veranderen, zochten we een naam die zowel voor een bureau (onze diensten) als voor een merk (onze producten) zou kunnen passen. En het zou onze manier van werken moeten uitstralen: we beginnen iedere opdracht zo mogelijk bij de kern.

Er is niet één perfect logo voor een bedrijf, is mijn visie.

Ook wilden we dat het een naam met allure zou zijn, nét een stapje meer dan gewoon. Met een gevoel van luxe, zoals je dat hebt bij een goede Italiaanse tas. En een naam die rust en authenticiteit uitstraalt, twee kernwaarden van ons merk. We wensten dus een logo dat past bij de essentie, ónze essentie. Dat past bij bevlogen ondernemen zonder marketingtrucjes. En we houden van less is more.

Veel namen hebben op het ideeënlijstje gestaan, maar uiteindelijk voelden we dat Essencio het best past bij wie we zijn en waar we voor staan.

Ontwerpen is: steeds opnieuw keuzes maken, en aanscherpen

Tijdens het ontwerpen van een logo werk ik altijd eerst vanuit de breedte. Ik probeer, varieer en zoek naar verschillende mogelijkheden; er leiden immers meer wegen naar Rome. Er is niet één perfect logo voor een bedrijf, is mijn visie. Het is ook voor een groot deel smaak en gevoel: wat past bij een bedrijf en zijn klanten? En in ons geval: wat past echt bij ónze klant?

 


Ik grap weleens ‘als je niet kunt kiezen, kun je ook niet ontwerpen’. Ontwerpen is een voortdurend proces van kiezen. Welke vorm past? Welke letter? Welk concept kies ik uit alle schetsen? Steeds opnieuw een keuze maken en die weer aanscherpen.

Uiteindelijk heb ik uit alle voorstellen een fijn, minimalistisch logo uitgewerkt en klaargemaakt. Heel erg Essencio. Prima passend en dus gedrukt op onze eerste producten. Maar…

Twee weken voordat we live gingen met ons nieuwe merk en onze website werd ik ‘s nachts wakker: ‘Het moet anders, en nu kan het nog!’ Ik voelde dat het tóch niet gevoelig en toegankelijk genoeg was. Terwijl ik dat wel ben, en dat Essencio dus ook is. Dat vergt lef. En moed.

Ik ging terug naar de tekentafel, wilde trouw blijven aan mezelf. Me niet laten leiden door trends of wat nú werkt. Daaruit voort kwam ons huidige logo, wat ronder en warmer is, met een tijdloze, klassieke ‘touch’.

 

Logo Essencio zwart wit

 

Een logo met een ligatuur

Ook het ‘oude logo’ kon natuurlijk prima, en was vooral gemaakt vanuit het concept less is more, de zoektocht naar de essentie. In het nieuwe logo zit die gedachte ook – sober, rustig, zonder hoofdletter – maar ook nog iets extra’s: een ligatuur in de ‘c’. Dat is een letter dat gevormd wordt door twee tekens die elkaar raken. In ons logo zijn de c en de i met elkaar verbonden. Het is geen bestaande ligatuur (zoals een f en een i, of een a en een e dat wel zijn), maar een eigen ontworpen variant.

Eigenzinnig dus, dat past goed bij ons vak. En het staat voor verbinding, een andere grote kernwaarde van ons bedrijf. De ligatuur geeft een klassieke, tijdloze sfeer aan het logo. Die klassieke verwijzing past helemaal bij wie we als bedrijf zijn, en bij wie ik als ondernemer ben.

 

 

Ik houd erg van historie, zowel in oude panden als in oude natuur. Daarom past ook onze prachtige werkplek – een voormalig klooster uit 1463 – zo goed bij ons. Het logo geeft ons bedrijf nu dus precies de uitstraling die we waardevol vinden, waardoor we klanten aantrekken die dat ook voelen en dus bij ons passen.

Een logo én een vignet

Het Essencio-logo heeft an sich geen vignet (een deel van een logo dat op zichzelf ook een beeldmerk vormt). Het vignet hebben we erbij ontworpen in dezelfde stijl. Dat gebruiken we als beeldmerk op bijvoorbeeld social media. En op onze producten en ander drukwerk, daar waar een volledig logo teveel is.

Dit vignet is een klassieke ampersand (ook een ligatuur). Het heeft door zijn vorm meteen de verwijzing naar de ‘e’ van Essencio. En het verbindt onze beide diensten: content én design, een verwijzing met een kleine knipoog.

 

 

Een concept maakt een logo nog krachtiger

Niet iedereen zal meteen in een logo kunnen zien wat erin gelegd is door de ontwerper. Dat hoeft ook niet. Maar als je het weet, krijgt het een diepere betekenis en ga je het voelen. Voor ieder nieuw te ontwerpen logo ga ik ook precies zo schetsen, zoeken, kiezen, en ontwikkelen. Ik laat een ontwerp een tijdje liggen (ik hebben een ‘sudderbakje’) om het vervolgens scherper te kunnen beoordelen en aan te passen. Daar wordt het altijd beter van.

Een logo is een heel kenmerkend gezicht van je bedrijf, maar ook maar één onderdeel van je totale branding en uitstraling. Ook een huisstijl, een goede website en de juiste (content)strategie is nodig om van je bedrijf een succes te maken. Het totaalconcept van je merk, daar gaat het om als je de juiste klanten wilt aantrekken. En precies dat gunnen we jou als betekenisvolle ondernemer.

Hoe staat het met de uitstraling van jouw eigen bedrijf? Weet je goed welk gevoel jij met je merk of bedrijf wilt overbrengen? En welke klanten jij wilt aantrekken? Wij helpen je graag, vraag gerust meer informatie over hoe we dit voor jou kunnen realiseren.

Hier vind je een overzicht van logo’s die we hebben ontwikkeld voor andere ondernemers. Bekijk ook de logo’s en verdere branding die we ontwikkelden voor Marjon BohréTorjus en HSP & WERK.

Share: