Ook jij kunt het: meer ruimte in je agenda krijgen

Ook jij kunt het: meer ruimte in je agenda krijgen
13 augustus 2018 admin

augustus 2018 + tijd en focus

Ook jij kunt het: meer ruimte in je agenda krijgen

Wat is dat toch met het begrip tijd, waar we steeds maar meer van lijken te willen hebben? Sommige algemene minder-drukte-tips zijn echter zo simpel dat je er bijna niet aan zou denken, maar kunnen je wel heel veel ruimte opleveren. Welke tips kun jij toepassen voor meer ruimte in je agenda?

• Leg eerst de grote ‘keien’ vast in je agenda. Dat zijn de grote klussen die veel tijd kosten. Ook vakantie valt hieronder. Daaromheen plan je de dingen die steeds minder tijd vergen. Zo voorkom je dat je tijd gevuld wordt met ‘kiezels’ en er nergens meer ‘keien’ tussen passen. Dit kun je toepassen in het groot, bijvoorbeeld in je maandplanning, maar ook in het klein, zoals bij het plannen van je dag.

• Kijk geen tv, of steeds minder. Hoeveel tijd houd je over als je dit niet meer doet? En stel jezelf de vraag als je kijkt: wil ik dit echt zien of kijk ik ‘automatisch’?

• Doe aan energiemanagement in plaats van aan timemanagement. Kies activiteiten die je ‘voeden’ in plaats van ‘vullen’. Kijk je iedere avond tv of scrol je op Instagram, omdat het een gewoonte is? Of krijg je er meer energie van? Vullende activiteiten geven je tijdsbesteding, maar – achteraf – nauwelijks energie. Voedende activiteiten geven je wél energie en maken dat je je dag als zinvoller ervaart. Het kost wat moeite om te ontdekken waar je echt energie van krijgt, maar het zal je veel opleveren.

• Plan niet meer dan 6 van de 8 uur vol. Wees gerust, de andere twee uur vullen zich echt vanzelf.

• Kook vaker om de dag. Sommige recepten zijn zelfs de dag erna lekkerder!

• Presteer je goed onder tijdsdruk? Zet dan eens een kookwekker. Dan ben je je bewust van de ‘deadline’ en laat je je niet afleiden. Dit kan ook heel goed bij huishoudelijke klussen.

• Plan op een vaste dag in de week de vervelende klussen én houd je daaraan. Doe ze vóór het weekend zodat je met een goed gevoel echt vrij kan zijn.

• Last but not least: zorg voor voldoende slaap. Je mag overal op besparen, maar niet op je nachtrust!

Een goede en reële agendaplanning gewenst!

Heb je deze tips over een gezonde agendaplanning al gelezen?

Share: