Praktische tips voor het maken van een stijlvolle en waardevolle bedrijfsnieuwsbrief

Praktische tips voor het maken van een stijlvolle en waardevolle bedrijfsnieuwsbrief
10 October 2019 Jiska Rook
Essencio - Waardevolle nieuwsbrief maken - Branding - Contentmarketing

door Jiska Rook • branding & strategiecontentmarketing

Praktische tips voor het maken van een stijlvolle en waardevolle nieuwsbrief

Je krijgt er waarschijnlijk méér dan genoeg: nieuwsbrieven. Lees je ze ook allemaal? Wij niet. We lezen alleen de nieuwsbrieven die echt relevant voor ons zijn. (Op de overige schrijven we ons gauw weer uit, want we krijgen genoeg prikkels binnen.) Maar de nieuwsbrieven die we lezen, lezen we graag. Die spreken ons aan in stijl en inhoud. Dus daar zijn we groot voorstander van: een relevante nieuwsbrief, als middel om je bedrijf zichtbaar(der) te maken. We delen graag argumenten en tips met je om aan de slag te gaan met het maken van waardevolle bedrijfsnieuwsbrief. Want sta je er bij stil dat een nieuwsbriefabonnee veel waardevoller is voor je bedrijf dan een Instagram-volger?

• Wat is je doel met je nieuwsbrief? Wil je het gebruiken als verkooptool, met het laatste nieuws en promotie van je producten of diensten? We dagen je uit: zie je nieuwsbrief als een online mini-magazine. Niet als een tool voor sales of verkoop, want niemand zit te wachten op reclame en marketing. Kijk ter inspiratie naar de media: als je een lifestyle-tijdschrift leuk vindt, koop je dat vaker. Of je neemt zelfs een abonnement. Je nieuwsbrief is een ideale tool om te bouwen aan relaties met mensen, aan verbinding en vertrouwen.

• We zien veel ondernemers veel tijd steken in social media. Dat is prima, maar besef dat social media heel vluchtig is. De posts van jouw bedrijf staan tussen die van andere mensen en bedrijven. Terwijl iemand die zich inschrijft op je nieuwsbrief jou de mogelijkheid biedt voor 1 op 1-aandacht. Een contactmoment via een nieuwsbrief is veel intensiever dan een post via social media. Een nieuwsbriefabonnee is veel waardevoller dan een Instagram-volger.

Het doel van je nieuwsbrief moet zijn: vertrouwen opbouwen. Niet: ik wil nú verkopen (= korte termijn), maar: bouwen aan langetermijnrelaties. Die zijn zóveel waardevoller – in betekenis én omzet.

• Deel relevante content in je nieuwsbrief, die mensen helpt, inspireert of amuseert. Deel niet klakkeloos je producten/diensten. Denk vanuit het resultaat voor je lezers (wat hebben zíj eraan?), en vanuit de missie die je hebt voor je nieuwsbrieflezers. Want als er vertrouwen is, dan komt die verkoop vanzelf. (Hier lees je meer over relevante content.)

• Wanneer heeft een nieuwsbrief effect? Een logische vraag die we geregeld krijgen. Wij staan voor eerlijk ondernemen, zonder marketingmanipulatie en salestrucs. Dat begint bij je mindset. Onze mindset is niet: wij willen nú verkopen (= korte termijn), maar onze mindset is: we bouwen aan vertrouwen met mensen, omdat we een missie te verwezenlijken hebben, en daarom willen we bouwen aan langetermijnrelaties. Die zijn zóveel waardevoller – in betekenis én omzet.

Over het effect van nieuwsbrieven: mensen hebben gemiddeld 6-8 contactmomenten nodig voor ze een product of dienst aanschaffen. Als iemand zich nú inschrijft op je nieuwsbrief, en je verstuurt 1x per maand een nieuwsbrief, is de kans reëel dat diegene na een halfjaar tot een jaar daadwerkelijk actie onderneemt en contact met jou opneemt.

Opvallen hoeft niet met knalkleuren en schreeuwerige buttons. Voeg witruimtes toe en gebruik beelden in eenzelfde kleurthema.

• Wees frequent en consistent in het versturen van de nieuwsbrief. Mensen vinden het prettig om te weten waar ze aan toe zijn. Dat biedt structuur en houvast. Net zoals een magazine iedere maand op dezelfde datum verschijnt en een programma iedere week op hetzelfde tijdstip wordt uitgezonden.

• Nog een tip uit de media: gebruik een vast nieuwsbrief-template. Van De Wereld Draait Door tot de LINDA.; ieder magazine of televisieprogramma is opgebouwd volgens een vast format, met rubrieken erin. Dit biedt herkenbaarheid voor lezers en kijkers, én het maakt dat je als maker niet steeds opnieuw hoeft te beginnen. Het sjabloon, het raamwerk staat, alleen de inhoud hoef je nog toe te voegen.

• Past je nieuwsbrief bij de look & feel van je bedrijf? Mensen krijgen dagelijks veel prikkels binnen via hun inbox. Zorg ervoor dat jouw nieuwsbrief opvalt, maar ook dat-ie genoeg rust geeft, zodat mensen de tijd voor je nemen. Opvallen hoeft niet met knalkleuren en schreeuwerige teksten en buttons. Je kunt ook een rustige nieuwsbrief maken (met genoeg witruimtes, beelden in eenzelfde kleurthema) en daarin enthousiaste teksten toevoegen om mensen aan te spreken.

• Maak een goede onderwerpregel: ‘Nieuwsbrief Oktober 2019’ zegt niets over de inhoud van je nieuwsbrief. Benoem minimaal het belangrijkste thema uit je nieuwsbrief, mogelijk in een prikkelende vraag (zoals: Bevlogen van start na de zomer?) Of combineer een aantal onderwerpen met een (lees)teken ertussen, bijvoorbeeld: Minder ruis, meer essentie • Waar onthaast jij? • Alsjeblieft: nieuwe inspiratiedownloads

Als je al regelmatig blogt/schrijft/Instagramt/vlogt, dan kost het maken van een relevante nieuwsbrief weinig tijd.

• ‘Maar ik héb het al zo druk met al die kanalen….’ Stop liever meer tijd in een goede nieuwsbrief, dan in nóg meer social media-posts. Als Instagram omvalt, heb je niets meer. Je abonnees blijven je abonnees. En: als je regelmatig content maakt (blogt/schrijft/Instagramt/vlogt), dan kost het maken van een relevante nieuwsbrief niet veel tijd. In je nieuwsbrief plaats je gewoon de highlights van je allerbeste content. Is dat dubbelop? Nee hoor, want niet iedereen is op de momenten dat jij iets post online. Niet iedereen heeft jouw nieuwste content al gelezen. Én de kracht van herhaling werkt ook.

• Verras je nieuwsbrieflezers! In onze prikkelrijke wereld is aandacht schaars geworden. Geeft iemand zijn of haar persoonlijke gegevens aan jou, omdat diegene geïnspireerd wil worden door jou? Zie dat als een waardevol cadeau! Dus wat geef jij je nieuwsbrieflezers, als dank voor hun kostbare tijd en aandacht, daarvoor terug? Dat kan een mooie download zijn of iets extra’s bij een bestelling of een aanvraag. Iets cadeau geven is zo leuk! (Geef liever niet iets minder: probeer kortingen te vermijden, dat heeft een heel ander effect.)

• Welke nieuwsbrief-tool? Er zijn veel verschillende tools om je nieuwsbrieven in te maken en te versturen. Voor ons is op dit moment MailChimp het best werkbaar, vanwege brede design-mogelijkheden. Maar met tools als Autorespond en ActiveCampaign hebben we ook goede ervaringen qua techniek en mogelijkheden. Het is aan jou om te onderzoeken en ervaren welke tool het best werkbaar is voor jouw bedrijf.

• Communiceer je nieuwsbrief op al je kanalen: maak ‘m goed zichtbaar en vindbaar op je website, op social media, op een flyer of via andere kanalen die je inzet.

Voorbeeld van onze Essencio-nieuwsbrieven

Practice what you preach… Hoe ziet onze nieuwsbrief eruit? Vanuit Essencio hebben we twee nieuwsbrieven: één rondom bevlogen ondernemen, één rondom bewust leven. We starten onze nieuwsbrieven altijd met een thema. Verder bouwen we onze nieuwsbrieven op aan de hand van deze elementen:

  • We kiezen eerst een thema, zoals: je missie als ondernemer. Of: hoe maak je tijd voor tijd?
  • We schrijven een persoonlijke introductie en persoonlijke afsluiting (met foto van ons)
  • We plaatsen links naar onze laatste content (blogs)
  • We selecteren inspirerende en sfeervolle beelden die passen bij het thema, de content en ons merk
  • We delen producten of diensten die passen bij het thema (niet vanuit reclame, maar vanuit waarde en resultaat)
  • We voegen iets extra’s, iets verrassends toe: een mooie quote of onze maandelijkse stijlvolle inspiratiedownloads
  • Dankbaarheid: we bedanken al onze lezers iedere nieuwsbrief voor hun tijd en aandacht

Bekijk hier een voorbeeld van onze Business Nieuwsbrief rondom bevlogen ondernemen en branding.

Regelmatig geïnspireerd raken over bevlogen ondernemen? Hier kun je je inschrijven. 

Bekijk hier een voorbeeld van onze Inspiratie Nieuwsbrief rondom bewust leven.

Regelmatig geïnspireerd raken over bewust leven? Hier kun je je inschrijven. 

Heb je hier nog vragen over? Mail me – Jiska – gerust, ik help je graag: jiska@essencio.nl.

Share: