Studio Vrolijk en Vrolijk Fabriek zijn één nieuw merk: Essencio

Grafisch ontwerpbureau Studio Vrolijk van Margreet Kattouw is vernieuwd en gaat verder als Essencio, bureau voor content en design. “Onze aangescherpte visie en diensten maken dat ik deze stap nu durf te zetten. We maken tijd voor schoonheid en betekenis in de breedste zin van het woord en de naam ‘Vrolijk’ is daarbij te eenzijdig geworden.”

Margreet Kattouw is sinds 2004 eigenaar van Studio Vrolijk, gevestigd in het prachtige monumentale pand aan de Academiestraat 14 in Harderwijk. Als ontwerpbureau werken ze voor regionale en landelijke klanten als Cultuurkust, Open Doors, de EO en Opella. Vrolijk Fabriek was de uitgever en webshop van Studio Vrolijk, met producten die in de algemene en christelijke markt te koop zijn. De bekendste hiervan is de al jaren veel verkochte Vrolijk Agenda.

“We hebben dit voorjaar onze diensten uitgebreid naar het adviseren over content en het creëren ervan. En het uitgeven van onze producten wordt steeds groter. Daar gaan we mee door, samen met het bieden van inspiratie over een leven met schoonheid en betekenis”, vertelt Margreet.

‘We houden van álle emoties die het leven waardevol maken’

Voor de uitbreiding van diensten, heeft Margreet een contentstrateeg en -specialist in dienst genomen. Jiska Rook, afkomstig van contentmarketingbureau The Post, gaat zich richten op de verdere ontwikkeling van de contentdiscipline. De dienstverlening wordt uitgebreid met strategisch advies, creatie van content en het bieden van workshops. “Ondernemers en merken kunnen we zo een totaalpakket aanbieden, een goed ontwerp verdient het immers om goed in de markt gezet te worden.”

Essencio onderscheidt zich van anderen door de focus op bewust ondernemen. Margreet: “We willen maatschappelijk bewuste ondernemers en merken bij een breder publiek zichtbaar maken. Omdat hun waarde in deze maatschappij van betekenis is voor veel mensen. Maar wat ons echt onderscheidt is dat we ook inspiratie bieden aan een breder publiek met verhalen over betekenisvol leven. Dit kan werk gerelateerd zijn – hoe ontwikkel ik mijzelf als werknemer? – maar gaat ook over het alledaagse leven. We delen inspiratie over betekenisvol groeien, tijd, focus en onthaasting. We zitten midden in een snelle ontwerp- en marketingwereld, een dynamiek die we heel leuk vinden, maar wat ook maakt dat we ons bewust zijn van wat haast met mensen en de maatschappij kan doen. Hoe ga je daar nu goed mee om? Ook dát lees je op onze website en social media, en op onze raambelettering bijvoorbeeld. Een ander geluid vanuit de snelle wereld, een fijn contrast.”

Na 15 jaar verdergaan onder een nieuwe naam, dat is best een stap. “Mensen moeten er even aan wennen, dat mag wat tijd kosten. De laatste jaren zat de naam Studio Vrolijk steeds meer in de weg; niet alles wat we maken is immers vrolijk. We houden van álle emoties die het leven waardevol maken.”