Van bedrijf naar merk: branding is zoveel meer dan de huisstijl van je bedrijf

Van bedrijf naar merk: branding is zoveel meer dan de huisstijl van je bedrijf
1 juli 2021 Jiska Rook
Essencio Business en Branding - Van bedrijf naar merk: branding is zoveel meer dan de huisstijl van je bedrijf - Branding buitenkant en binnenkant - merk essentie van je bedrijf zichtbaar impact maken - design en contentmarketing

door: Jiska Rook • branding & strategie, contentmarketing

Van bedrijf naar merk: branding is zoveel meer dan de huisstijl van je bedrijf

Branding, dat gaat toch om de huisstijl van je bedrijf? Om de kleuren en de foto’s van je website?

Dat klopt. Maar branding is nog véél meer dan dat.

Branding is best een lastig te duiden woord. Letterlijk betekent het ‘brandmerken’. Dat deed men vroeger bijvoorbeeld bij vee om te kunnen onderscheiden welke koe van welke boer was. Een heel doeltreffend idee. En dat is in feite waar branding om draait: het onderscheiden van jouw bedrijf en diensten van andere bedrijven en diensten.

Wat is branding precies?

Maar wat houdt branding precies in?

Branding is: 

De visuele en inhoudelijke impact van je bedrijf op potentiële klanten

Onze brandingaanpak is:

Het creëren van merken met een sterke visuele identiteit en betekenisvolle inhoudelijke positionering, vanuit verbinding en vertrouwen.

In die definitie en aanpak zitten meerdere belangrijke onderdelen verwerkt die we met je doornemen.

Allereerst: brand is de Engelste term voor ‘merk’. Dus branding gaat het om het ‘vermerken’ van je bedrijf. Wat houdt dat precies in?

Elk bedrijf heeft een naam. Maar niet ieder bedrijf is een sterk merk. De definities laten al zien waar het verschil in zit:

Bedrijf • Collectieve naam voor zaken
(handel, winkel, bedrijf, goede zaken doen, resultaten behalen)

Merk • Alle soorten tekens die de waren van een onderneming onderscheiden van andermans producten.
(uitstraling, ‘tekens’ – visueel en tekstueel – die een onderneming onderscheiden van een ander)

Bij de definitie van ‘bedrijf’ proef je dat het gaat om zaken. Handel drijven, goede zaken doen, resultaten behalen. Van binnen naar buiten.

Bij de definitie van ‘merk’ zie je dat het gaat om uitstraling. Om ‘tekens’ die jouw onderneming visueel en tekstueel onderscheiden van een ander. Van binnen naar buiten én van buiten naar binnen.

Natuurlijk is bedrijfsvoering en ondernemerschap essentieel in het runnen van een goedlopend bedrijf. Maar het creëren van een sterk merk gaat over hoe je de essentie van je bedrijf deelt met je (potentiële) klanten. Het gaat om de impact van jouw visuele uitstraling (design) en de inhoud (contentmarketing) op je huidige én toekomstige klanten.

Hoe ziet, leest, voelt jouw klant dat de essentie van je bedrijf vanbinnen klopt met het verhaal dat je naar buiten toe uitdraagt?

Want dat is precies wat jij als ondernemer wilt bereiken: dat je duidelijk je diensten of product kunt bestempelen als ‘van mij’. Dat een klant jou gaat herkennen. Want dat is nodig om vertrouwen op te bouwen, zodat je uiteindelijk gaat samenwerken.

Als je een eigen bedrijf hebt, ben je bezig met branding

Hoe creëer je impact met de branding van je bedrijf? Op heel veel manieren. Want dit is allemaal branding:

  • je logo en huisstijl
  • je website
  • de e-mail die je net naar een klant hebt gestuurd
  • je blogs (in tekst en beeld)
  • de look & feel van je Instagram-feed
  • je kantoorruimte: van koffiebeker tot muurdecoratie
  • je nieuwsbrief
  • de offerte die je naar een potentiële klant hebt gestuurd
  • je papieren visitekaartje
  • en nog veel meer…

Eigenlijk is álles wat je nu al doet vanuit je bedrijf, branding. Ben je je daar bewust van? Want alles wat jij in je bedrijf doet, in contact met anderen, straalt een deel van jouw bedrijf uit. Stuk voor stuk hebben die factoren effect op hoe de ontvanger van de boodschap naar jouw bedrijf kijkt.

Dus ook als je nog niet hebt geïnvesteerd in branding, dan ben je bezig met branding van je bedrijf.

“Branding is everything – and I mean everything.” – Scott Bedbury

Branding gaat over de buitenkant én binnenkant van je bedrijf

Het is goed om te beseffen dat branding tot diep in je bedrijf doorsijpelt. Het gaat om veel meer dan een mooie buitenkant met huisstijl en website. Pas als alles met elkaar klopt, vanbinnen en vanbuiten, dan maak je van je bedrijf een sterk merk. Dan ziet, leest, voelt jouw klant dat de essentie van je bedrijf vanbinnen klopt met het verhaal dat je naar buiten toe uitdraagt. Dat creëert verbinding en vertrouwen! En dus nieuwe en loyale klanten.

Goede branding brengt de essentie van je bedrijf zichtbaar naar buiten toe.

Een praktische oefening: bekijk jouw bedrijf door de ogen van een potentiële klant.

Je potentiële klant heeft een wens, een behoefte, en is daarvoor op zoek naar iemand die hem daarbij kan helpen. Stel: hij Googelt. En komt uit bij jouw website (in dat geval heb jij al goede stappen in je branding gezet, je bent vindbaar!).

Je potentiële klant komt op jouw website: wat ziet en leest hij dan? Welke foto’s ziet hij? Welke sfeer geeft dat hem? Wat leest hij over jouw diensten? Over wie er achter het bedrijf zit en hoeveel expertise dit bedrijf heeft? Hoe kan hij zien, lezen, ervaren dat jouw bedrijf te vertrouwen is? Essentiële zaken die bepalen hoe je klant jouw bedrijf leert kennen, zich ermee verbindt en vertrouwen krijgt in jouw diensten.

Branding gaat dus ook over:

  • Wat zijn de kernwaarden van je bedrijf?
  • Hoe deel jij over jouw missie met je bedrijf (je merkverhaal)?
  • Wie spreek je aan, heb je je ideale klant scherp voor je?
  • Neem je je klant stap voor stap mee vanuit zijn mindset naar hoe jij hem kunt helpen? (Van A naar B, van verlangen naar resultaat)
  • Is je aanbod duidelijk genoeg, effectief genoeg, en past het bij de behoeften van je klant?
  • Klopt je huisstijl op alle kanalen die je inzet? Qua kleur, sfeer, gevoel?

Goede branding gaat over de buitenkant van je bedrijf, maar zeker zoveel over de binnenkant. Over de essentie van je bedrijf.

A brand is not a product or a promise or a feeling. It’s the sum of all the experiences you have with a company.” – Amir Kassaei

Maak impact met je bedrijf: creëer een sterk merk

Of je een sterk merk bent, hangt dus allereerst samen met jouw mindset: Hoe zie jij jouw bedrijf? Als bedrijf, dat zaken wil doen met nieuwe klanten? Of als merk, dat bouwt aan een community van betrokken ambassadeurs?

Als jij voelt dat je bedrijfsvisie vanbinnen klopt, dan heb je zó’n krachtige boodschap om naar buiten toe uit te stralen in je branding!

Heb jij een waardevolle boodschap te delen, een missie waarmee je impact wilt maken in deze wereld? Voel je dat het vanbinnen klopt en bruist, maar weet je niet goed hoe je dit eenduidig en consistent naar buiten toe zichtbaar moet maken?

In ons Essencio Brandingpakket komt alle kennis en creatie samen die nodig is om impact te creëren bij jouw huidige en nieuwe klanten, vanuit jouw unieke visie en betekenis. Boek een Business & Brandingsessie om grip te krijgen op hoe je van jouw bedrijf een sterk merk maakt.


Blijf op de hoogte van nieuwe blogs over business & branding, die je bedrijf helpen groeien vanuit verbinding en vertrouwen. Schrijf je in voor onze Business Nieuwsbrief.

 

Share: