Vergroot je merk: Dit is het nut van een sterk merkverhaal

Vergroot je merk: Dit is het nut van een sterk merkverhaal
25 september 2018 Jiska Rook

door Jiska Rook • september 2018 • betekenisvol groeien

Vergroot je merk: Dit is het nut van een sterk merkverhaal

Jouw bedrijf verdient het om gezien te worden door de klanten die jij wilt helpen. Maar in het snel veranderende medialandschap is het moeilijk om aandacht te krijgen. Mensen worden overspoeld met informatie en kiezen daardoor kritisch waar ze hun aandacht aan besteden. Hoe krijg jij het wel voor elkaar dat mensen zich aan jouw onderneming of organisatie binden? Door te communiceren vanuit een sterk merkverhaal en storytelling te gebruiken.

Roepen hoe goed je bedrijf is, werkt niet meer. Het laat alleen maar zien hoe goed je jezelf vindt. Mensen worden kritischer en nemen niet alle informatie die ze lezen voor waar aan. Was vroeger eenrichtingsverkeer heel normaal (je zond een reclame uit op tv of plaatste een advertentie in de krant), tegenwoordig hebben mensen zelf in handen welke kanalen ze volgen en van welke merken ze informatie lezen, bekijken of beluisteren.

Wanneer is een merk interessant?

Dat ervaar ik zelf ook. Ik bepaal heel kritisch welk merk ik in mijn ‘informatiebubbel’ toelaat. Een merk moet heel wat moeite doen om mij voor zich te winnen. Dat geldt voor producten (van kleding tot dagelijkse boodschappen), dat geldt voor diensten (van de kapper tot de verzekering) en voor non-profit-organisaties (van de gemeente tot goede doelen).

Een merk moet bij me passen, kwaliteit bieden, betrouwbaar en eerlijk zijn, en qua uitstraling aanspreken. Er zijn talloze ‘mooie merken’, maar negenennegentig van de honderd keer voel ik me niet zó betrokken dat ik direct iets van een merk aanschaf of me zelfs maar inschrijf op een nieuwsbrief.

Herkenbaar?

Dus hoe krijg jij het wél voor elkaar dat de kritische mensen van tegenwoordig jouw bedrijf, jouw merk, omarmen? Daar is een merkverhaal heel handig voor. Want de merken die veel mensen aan zich weten te binden, zijn de merken die vanuit een duidelijk merkverhaal communiceren. En het zijn organisaties die werken vanuit hun hart.

Waarom is een merkverhaal onmisbaar?

Sinds mensenheugenis delen we verhalen met elkaar. Van Bijbelverhalen tot Disney-films; het is wetenschappelijk bewezen dat verhalen beter worden onthouden dan kale feiten en cijfers. Dat is de kracht van storytelling.

Dat komt doordat een verhaal je beide hersenhelften activeert. Daardoor wordt kennis aan gevoel gekoppeld. Je leest of ziet dus niet alleen een verhaal, maar je kunt het ook echt ervaren. En daardoor makkelijker onthouden en delen. Dat is precies wat je met jouw bedrijf wilt; dat mensen je merk onthouden en (je producten of diensten) met anderen delen. Omdat ze vertrouwen in je hebben.

Echte waarde zit in dat soort relaties met je klanten. Een merkverhaal helpt je om lange, waardevolle klantverbindingen aan te gaan.

Als je van de cijfers bent; Frederick F. Reichheld beschreef in zijn boek The Loyalty Effect dat je, als je 5 procent meer klanten weet te behouden, je winst kunt verhogen met 25 tot 92 procent. Staar je dus niet blind op direct resultaatVeel merken focussen teveel op resultaat op korte termijn: wat levert een merkverhaal me nu op? Een merkverhaal heeft tijd nodig om verspreid te worden, onthouden te worden en gedeeld te worden.

Voorbeelden van een sterk merkverhaal vanuit storytelling

Tony Chocolonely
Naast lekkere chocolade, creatieve smaken en een herkenbare branding, maakt juist het verhaal van Tony Chocolonely tot een sterk merk. 100% slaafvrije chocola, is hun missie. Die missie hebben ze letterlijk vertaald naar een merkverhaal in de vorm van de film TONY.

TONY vertelt het verhaal over het ontstaan van Tony’s Chocolonely. Hoe journalisten van de Keuringsdienst van Waarde erachter kwamen dat het flink mis is in de cacao-industrie. Dat er kindslaven werken op de cacaoplantages, dat chocolade-eters zich daar totaal niet bewust van zijn en dat chocolademakers hier geen verantwoordelijkheid voor voelen en nemen. De journalisten vinden dat het anders moet. En dat is de start én nog steeds de mindset van Tony’s Chocolonely.

Hier bekijk je de trailer.

Skandinavisk
Nog een prachtig voorbeeld van een merk met een sterk merkverhaal is Skandinavisk.

“Imagine a great land hidden at the end of a long rocky track. A land populated by silent forests, silvery lakes, secluded islands and mountains of snow. Where nature dominates and seasons dictate. (…)

Romantic? Idealistic? We think not. It’s genuine. And it’s something everyone should experience.” 

Vanuit deze essentie biedt Skandinavisk producten aan die je dit laten ervaren in geur en gevoel: geurkaarsen, parfums en verzorgingsproducten. Voel je hoe je door het verhaal meegenomen wordt in hun missie? Tegelijkertijd beschrijven ze waar hun content over gaat. Het verhaal van Skandinavisk en de emoties die het oproept, ervaar je op al hun kanalen: van social media tot aan de verpakking van hun geurkaarsen.

Wat is jouw merkverhaal?

Een sterk merkverhaal helpt je bedrijf verder. Ik geloof zelfs dat het de enige manier is om niet afgewezen te worden in de informatiebubbel van mensen. Van binnenuit maakt het de missie van je bedrijf duidelijk. Het is het vertrekpunt van je content, van al je communicatie en marketing. En van buitenaf maakt het mensen duidelijk waar je voor staat.

Een helder en doordacht merkverhaal raakt mensen met emoties en laat de essentie van jouw merk zien. Zo kom je niet alleen in het hoofd, maar ook in het hart van mensen. Het maakt je merk transparanter, persoonlijker en meer betrokken met je publiek.

Zo’n merk is aandacht waard.

In dit blog beschrijven we de ingrediënten van een sterk merkverhaal.

Wil je het merkverhaal van jouw organisatie ontdekken? We helpen je graag. Liever zelf aan de slag? In 2019 geven we weer een workshop over dit onderwerp. Hier lees je er meer over.

Share: