Waarom de statistieken op social media niets zeggen over je succes als ondernemer

Waarom de statistieken op social media niets zeggen over je succes als ondernemer
30 april 2021 Jiska Rook
Essencio business branding blog - statisitieken social media succesvol ondernemen branding marketing wat zeggen cijfers online

door: Jiska Rook •branding & strategie, contentmarketing

Waarom de statistieken op social media niets zeggen over je succes als ondernemer

Het is fijn dat we online het effect van onze inspanningen goed kunnen meten. Hoeveel volgers we hebben op social media, welke blogs goed gelezen worden, wie zich inschrijft op je nieuwsbrief.

De keerzijde is dat ze je een gevoel van grip en controle kunnen geven. Dat je de groei wilt blijven zien, in je aantal volgers en nieuwsbriefabonnees. We krijgen deze vragen vaak: hoe kom ik aan meer likes op m’n posts? Hoe krijg ik meer volgers op Instagram? Want je ziet het zo gauw bij anderen: al die reacties, al die volgers. Al die potentiële klanten. Maar gaat het daar wel echt om? Heeft het zin om te streven naar veel reacties op je post? Naar veel volgers?

Ook wijzelf krijgen soms weinig reacties op een post. Veel moeite gestoken in het zoeken van het juiste beeld en het schrijven van een pakkende tekst, en dan maar een handvol likes. Ja, was het het dan waard? Is onze contentmarketing en branding dan niet goed genoeg? Op detailniveau lijkt het misschien van niet. Maar die handvol likes, waar je er misschien twintig had gehoopt, zegt niets over onze toestroom van nieuwe klanten – die zijn er momenteel genoeg.

En we zien ook om ons heen: dat je met ‘slechts’ een paar honderd volgers en ‘slechts’ enkele reacties op je posts, toch succesvol klanten via online kanalen aantrekt.
Hoe kan dit, vraag je je af?

Zo’n negentig procent van de mensen die online actief zijn, zijn consumenten: mensen die wel kijken en lezen, maar niet reageren of zelf posten. Slechts een klein deel reageert ook op posts. En slechts enkelen publiceren zelf content. Gevoelsmatig is dat natuurlijk heel anders, want je ziét juist de mensen die creëren.

Dus als je op een LinkedIn-post weinig respons krijgt, zegt dat nog niets over het succes van je online aanpak. Wat zie je terug op je andere kanalen? Krijg je van klanten te horen dat ze je online hebben gevonden? Of zie je in je websitebezoeken dat mensen je content goed lezen? Of dat mensen zich regelmatig inschrijven op je nieuwsbrief, en dat die veel geopend wordt?
Kwaliteit gaat boven kwantiteit.

Het is zinvol om de statistieken van je social media in de juiste context te plaatsen.

Wat is jouw doel met social media?

Het is bij de inzet van social media nodig om je doel helder te krijgen: is meer volgers wel wat je nodig hebt? Of zoek je meer verbinding met mensen die je al volgen? Wil je meer directe verkoop? Of wil je bouwen aan een langetermijnrelatie met mensen?

Kort gezegd: wil je meer betrokkenheid (met je bestaande netwerk) of meer zichtbaarheid (uitbreiding van je netwerk)?

Ieder doel vraagt een andere aanpak.

Eerst bouwen aan inhoudelijke zichtbaarheid, dan aan betrokkenheid

Start je net met contentmarketing via social media, dan is het niet realistisch om gelijk al veel respons van je volgers te verwachten. Geef mensen eerst de kans om te lezen, zien en horen wie jij bent en wat je te brengen hebt.

Stel je voor, je loopt op straat en iemand vraagt jou plotseling: hoe zou jij je persoonlijk leiderschap dit jaar willen vergroten?

Ehm..

Je geeft geen reactie op een inhoudelijke vraag als je diegene niet kent. En dan moet je ook nog maar net hetzelfde interessegebied hebben 🙂

Reacties uitlokken is niet moeilijk.

Waardevolle interactie creëren wel.

Wil je een betrokken groep volgers op social media, werk dan eerst aan inhoudelijke zichtbaarheid, en daarna pas aan betrokkenheid.

Eerst wil iemand met je kennismaken, vervolgens moet er verbinding ontstaan, voordat er vertrouwen is. (Zie ook ons Brandingmodel voor meer achtergrondinformatie.)

Tips voor meer interactie op social media

Ben je een tijdje zichtbaar met inhoudelijke waardevolle content? En wil je meer betrokkenheid creëren? Bedenk altijd eerst: past dit bij mijn merkessentie en helpt het mijn potentiële klanten verder?

Enkele tips om meer interactie met je volgers op te bouwen:

– Stel een vraag (Hoe pak jij deze situatie aan?)

– Leg een dilemma voor (Zou je kiezen voor optie A of B?)

– Gebruik de pollfunctie op LinkedIn of Instagram

– Humor en plezier werken aanstekelijk

– Deel je persoonlijke ervaringen, daarmee identificeren mensen zich, wat uitnodigt tot reageren

– Wees zelf actief: verwacht je dat mensen op jou reageren, reageer dan zelf ook op berichten van anderen.

Kies bewust je kanalen en doelen voor social media én wat je wel of niet meet

Natuurlijk is het waardevol om te meten wat het effect van je inspanningen op social media is. Maar staar je niet blind op losse posts. Blijf uitzoomen. Vaak zijn de mensen met veel volgers op Instagram en LinkedIn ook degenen die daar hun werk van hebben gemaakt en er cursussen over aanbieden.

Nog even samenvattend voor als je succesvol aan de slag met social media wilt:

Kies bewust je focuskanaal: waar is jouw ideale klant actief én van welk kanaal word jij blij?

Bepaal je doel: Wil je meer inhoudelijke zichtbaarheid? Deel relevante informatie voor je volgers. Je kunt dit ook gesponsord inzetten om je netwerk uit te breiden.

Wil je meer betrokkenheid? Stel uitnodigende vragen, en reageer zelf ook actief op anderen.

Probeer consistent zichtbaar te zijn, zodat mensen je gaan herkennen – aan de hand van je ritme, inhoud en uitstraling.

Kies altijd kwaliteit boven kwantiteit.

En onthoud: meer mensen dan je denkt lezen en zien je content en social posts. Vaak kom je daar in offline gesprekken pas achter. (En is het dan extra leuk om te horen!)

En: zie die offline complimenten als trigger om met dat soort content online ook meer interactie te verkrijgen.

Want ja: cijfers zeggen veel, maar lang niet alles. Uiteindelijk blijft het gaan om relevantie. Kwalitatieve, relevante content delen, die inspeelt op de mindset van jouw klant.

Blijf op de hoogte van nieuwe blogs over business & branding, die je bedrijf helpen groeien vanuit verbinding en vertrouwen. Schrijf je in voor onze Business Nieuwsbrief.

Wil je op strategische wijze aan de slag met de totale branding van je bedrijf? Dus niet alleen relevante inhoud delen, maar ook een goede huisstijl, uitgebreide beeldbank en vindbare website? Bekijk dan ons uitgebreide Brandingpakket. Hierin starten we bij de essentie van je bedrijf, en van daaruit ontwikkelen we een logo, huisstijl, website en uitgebreide strategie voor de kanalen waarop je actief bent. Want goede branding geeft je bedrijf groei, stabiliteit, rust, verbinding en vertrouwen voor de toekomst.

 

Share: