Waarom een bedrijfsnieuwsbrief wél werkt – en tips om een goede nieuwsbrief te maken

Waarom een bedrijfsnieuwsbrief wél werkt – en tips om een goede nieuwsbrief te maken
10 oktober 2019 Jiska Rook
Essencio - Waardevolle nieuwsbrief maken - Branding - Contentmarketing

door Jiska Rook • branding & strategiecontentmarketing

Waarom een nieuwsbrief wél werkt – en tips om zelf een relevante (en stijlvolle) nieuwsbrief te maken

Nieuwsbrieven, het lijkt inmiddels wel het meest gehate middel om als ondernemer in te zetten, mogen we onze klanten geloven. Hun reactie op onze suggestie voor een nieuwsbrief is vaak: ‘nee, ik geloof niet meer in nieuwsbrieven’. Begrijpelijk, want je krijgt er waarschijnlijk méér dan genoeg. Je leest ze zelf amper, kreeg op eerdere nieuwsbrieven nauwelijks respons, en denkt dat dat ook voor jouw (potentiële) klanten geldt. Maar er is zoveel meer over te zeggen. Nieuwsbrieven kunnen een prachtig middel voor je zijn – en hoeven niet veel tijd te kosten – míts goed toegepast.

Zo lezen wij zelf alleen de nieuwsbrieven die relevante informatie brengen. (Op de overige schrijven we ons gauw weer uit, ook wij krijgen meer dan genoeg prikkels binnen.) Met andere woorden: de nieuwsbrieven die we lezen, lezen we graag. Die spreken ons aan in stijl en inhoud.

Wat is dan een goede nieuwsbrief, en hoe kun je die zelf maken? We delen graag argumenten en tips met je om aan de slag te gaan met het maken van waardevolle bedrijfsnieuwsbrief. Want sta je er bij stil dat een nieuwsbriefabonnee veel waardevoller is voor je bedrijf dan een LinkedIn-volger?

• Allereerst: wat is je doel met je nieuwsbrief? Wil je het gebruiken als verkooptool, met het laatste nieuws en promotie van je producten of diensten? We dagen je uit: zie je nieuwsbrief als een online mini-magazine. Niet als een tool voor directe verkoop, want niemand zit te wachten op reclame. Kijk ter inspiratie naar de media: als je een bepaald magazine leuk vindt, koop je dat vaker. Of je neemt een abonnement. Je nieuwsbrief is een ideale tool om te bouwen aan relaties met mensen, aan verbinding en vertrouwen.

“Door een nieuwsbrief te sturen blijf ik top-of-mind bij mijn lezers.” – Marjon Bohré

• Om vertrouwen op te bouwen, is frequent contact van waardevolle informatie-uitwisseling nodig. Je kunt daar LinkedIn of Instagram voor inzetten, maar besef dat social media heel vluchtig is. De posts van jouw bedrijf staan tussen die van andere mensen en bedrijven. Terwijl iemand die zich inschrijft op je nieuwsbrief jou de mogelijkheid biedt voor 1 op 1-aandacht. Een contactmoment via een nieuwsbrief is veel intensiever dan een post via social media. Een nieuwsbriefabonnee is veel waardevoller dan een LinkedIn-volger.

• Deel relevante content in je nieuwsbrief, die mensen helpt, inspireert of amuseert. Deel niet klakkeloos je producten/diensten. Denk vanuit het resultaat voor je lezers (wat hebben zíj eraan?), en vanuit de missie die je hebt. Want als er vertrouwen is, dan komt die verkoop vanzelf. (Hier lees je meer over relevante content.)

Het doel van je nieuwsbrief moet zijn: vertrouwen opbouwen. Niet: ik wil nú verkopen (= korte termijn), maar: bouwen aan langetermijnrelaties. Die zijn veel waardevoller – in betekenis én omzet.

• Hoe maak jij je ‘klantreis’ af? Hoe zorg jij dat je jouw doelgroep (of publiek) vindt, bindt én activeert om in contact te komen (en blijven) met jou? Een nieuwsbrief is een goed middel voor activatie van je doelgroep. En voor het vasthouden en verbinden van je doelgroep aan jouw merk.

• Wanneer heeft een nieuwsbrief effect? Hoe vaak moet je een nieuwsbrief versturen? Logische vragen die we geregeld krijgen. Wij staan voor eerlijk ondernemen, zonder marketingmanipulatie en salestrucs. Dat begint bij je mindset. Onze mindset is niet: wij willen nú verkopen (= korte termijn), maar onze mindset is: we bouwen aan vertrouwen met mensen, omdat we een missie te verwezenlijken hebben, en daarom willen we bouwen aan langetermijnrelaties. Die zijn veel waardevoller – in betekenis én omzet.

Over het effect van nieuwsbrieven: mensen hebben gemiddeld 6-8 contactmomenten nodig met jou voor ze een product of dienst aanschaffen. Als iemand zich nu inschrijft op je nieuwsbrief, je verstuurt 1x per maand een relevante nieuwsbrief (en diegene leest ze ook), dan is de kans reëel dat diegene na een halfjaar tot een jaar daadwerkelijk actie onderneemt en contact met jou opneemt.

Opvallen hoeft niet met knalkleuren en schreeuwerige buttons. Voeg witruimtes toe en gebruik beelden in eenzelfde kleurthema.

• Wees frequent en consistent in het versturen van de nieuwsbrief. Mensen vinden het prettig te weten waar ze aan toe zijn. (Je bent volgens de AVG overigens verplicht om je frequentie te vermelden. Laat je abonnees voorafgaand aan hun inschrijving weten hoe vaak ze de nieuwsbrief ontvangen.) Dat biedt structuur en houvast. Voor je lezers, en voor jezelf. Net zoals een magazine iedere maand op dezelfde datum verschijnt en een programma iedere week op hetzelfde tijdstip wordt uitgezonden.

• Nog een tip uit de media: gebruik een vast nieuwsbrief-template. Van De Wereld Draait Door tot de LINDA.; ieder magazine of televisieprogramma is opgebouwd volgens een vast format, met rubrieken erin. Dit biedt herkenbaarheid voor lezers en kijkers, én het maakt dat je als maker niet steeds opnieuw hoeft te beginnen. Het sjabloon, het raamwerk staat, alleen de inhoud hoef je nog toe te voegen.

Een nieuwsbrief helpt je bevlogen te ondernemen, vanuit verbinding en vertrouwen

• Past je nieuwsbrief bij de look & feel van je bedrijf? Mensen krijgen dagelijks veel prikkels binnen via hun inbox. Zorg ervoor dat jouw nieuwsbrief opvalt, maar ook dat-ie genoeg rust geeft, zodat mensen de tijd voor je nemen. Opvallen hoeft niet met knalkleuren en schreeuwerige teksten en buttons. Je kunt ook een rustige nieuwsbrief maken (met genoeg witruimtes, beelden in eenzelfde kleurthema) en daarin enthousiaste teksten toevoegen om mensen aan te spreken.

Wanneer is een nieuwsbrief succesvol? Als jij je lezers weet te verrassen, te inspireren, te amuseren of te informeren. Kortom: als er vertrouwen ontstaat. Want vertrouwen is de basis voor groei – in betekenis én omzet.

• Maak een goede onderwerpregel: ‘Nieuwsbrief Oktober 2019’ zegt niets over de inhoud van je nieuwsbrief. Benoem minimaal het belangrijkste thema uit je nieuwsbrief, mogelijk in een prikkelende vraag (zoals: Het nut van een sterk merkverhaal) Of combineer een aantal onderwerpen met een (lees)teken ertussen, bijvoorbeeld: Een kijkje achter de schermen: de ontwikkeling van ons eigen Essencio-logo • Online en offline inspiratie voor branding

• ‘Maar ik héb het al zo druk met al die kanalen….’ Stop liever meer tijd in een goede nieuwsbrief, dan in nóg meer social media-posts. Als LinkedIn omvalt, heb je niets meer. Je abonnees blijven je abonnees. En: als je regelmatig content maakt (blogt/schrijft/posts/vlogt), dan kost het maken van een relevante nieuwsbrief niet veel tijd. In je nieuwsbrief plaats je de highlights van je allerbeste content. Is dat dubbelop? Nee hoor, want niet iedereen is op de momenten dat jij iets post online. Niet iedereen heeft jouw nieuwste content al gelezen. Én de kracht van herhaling werkt ook.

Verras je nieuwsbrieflezers! In onze prikkelrijke wereld is aandacht schaars geworden. Geeft iemand zijn of haar persoonlijke gegevens aan jou, omdat diegene geïnspireerd wil worden door jou? Zie dat als een cadeau! Dus wat geef jij je nieuwsbrieflezers, als dank voor hun kostbare tijd en aandacht, daarvoor terug? Dat kan een mooie download zijn of iets extra’s bij een bestelling of een aanvraag. Iets cadeau geven is daarnaast leuk om te doen. (Geef liever niet iets minder: probeer kortingen te vermijden, dat heeft een heel ander effect.)

Als je al regelmatig blogt/schrijft/posts/vlogt, dan kost het maken van een nieuwsbrief weinig tijd.

• Welke nieuwsbrief-software moet je gebruiken? Er zijn veel verschillende tools om je nieuwsbrieven in te maken en te versturen. Voor ons is op dit moment MailChimp het best werkbaar, vanwege brede design-mogelijkheden. Maar met tools als Autorespond en ActiveCampaign hebben we ook goede ervaringen qua techniek en mogelijkheden. Het is aan jou om te onderzoeken en ervaren welke tool het best werkbaar is voor jouw bedrijf.

• Communiceer je nieuwsbrief op al je kanalen: maak ‘m goed zichtbaar en vindbaar op je website, op social media, op een flyer of via andere kanalen die je inzet.

Werkt het? Dit zeggen de statistieken

Onze nieuwsbrieven maken en versturen we via MailChimp. MailChimp houdt de statistieken per branche bij, zodat we goed zicht hebben op de resultaten van onszelf in verhouding tot concullega’s. Ook onze klanten kunnen hun resultaten vergelijken in hun branche.

Het gemiddelde percentage voor onze branche qua openingen is 21,39%, ons gemiddelde percentage openingen: 39,1%

Het gemiddelde klikpercentage is 2,66%, ons gemiddelde klikpercentage: 13,1%

Ons openingspercentage ligt ruim 15% hoger dan gemiddeld, ons klikpercentage is bijna 5 keer zoveel!

Zo ziet een relevante nieuwsbrief van een ondernemer eruit

Om wat beter beeld te krijgen bij hoe een relevante nieuwsbrief eruitziet, delen we graag wat voorbeelden van ondernemers die het nut ervan inzien, en van wie we in vorm en inhoud een bijdrage mochten leveren aan hun nieuwsbrief. Deze ondernemers hebben een waardevolle boodschap om te delen en weten anderen daarmee te inspireren en aan zich te verbinden. Waardoor ze top-of-mind blijven.

Marjon Bohré, organisatie-psycholoog en (executive) coach, verstuurt 2x per maand een nieuwsbrief over meer menselijkheid 

Marjon Bohré werkt met leiders aan menselijkheid in organisaties. Met begeleiding, trainingen, coaching en onderzoek draagt ze bij aan hun persoonlijke ontwikkeling, zodat zij meer van zichzelf kunnen laten zien en daardoor een zinvolle bijdrage leveren aan organisaties én de wereld om hen.

In haar nieuwsbrief deelt ze twee keer per maand over haar zoektocht naar meer menselijkheid. “Ik heb eigenlijk twee redenen voor mijn nieuwsbrief. De eerste en belangrijkste is dat ik mijn inhoudelijke boodschap wil delen. Mensen wil inspireren en activeren om zelf in hun omgeving aan de slag te gaan met meer menselijkheid. Mijn nieuwsbrief is dus een onderdeel van mijn missie.

De tweede reden is een fijne bijkomstigheid, dat is dat ik door deze te sturen top-of-mind ben bij mijn lezers. Ik kan niet met iedereen kopjes koffie drinken, daar is geen tijd voor en ik ben er trouwens ook niet zo goed in. Maar door mijn nieuwsbrief blijven mijn lezers op de hoogte van mijn ontwikkeling, mijn activiteiten en als er dan een vraag opkomt waar ik ze bij kan helpen, dan denken ze eerder aan mij als ze onlangs nog een interessant artikel van mij hebben gelezen in de nieuwsbrief. Mijn manier om mijn netwerk up-to-date te houden dus. Daarom reageer ik ook altijd terug als ik een bericht krijg naar aanleiding van mijn nieuwsbrief. Dat vind ik super leuk, een manier om in contact te zijn.”

Hier vind je een voorbeeld van haar nieuwsbrief.

Wim Oolbekkink en Henk-Peter Dijkema van Performance Happiness versturen 1x per 2 maanden een nieuwsbrief over werkgeluk

Performance Happiness is een organisatieadviesbureau dat positieve werkbeleving (ofwel: werkgeluk) centraal in haar aanpak zet, in relatie tot resultaten. Hun aanpak is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en ze werken graag voor leiders die gedreven zijn om het potentieel van henzelf en hun medewerkers zichtbaar te maken.

In hun nieuwsbrief delen zij één keer per twee maanden de laatste blogs, nieuws, cases uit de praktijk en inspiratie rondom werkgeluk voor leiders en medewerkers. Hier vind je een voorbeeld van hun nieuwsbrief.

Voorbeelden van onze Essencio-nieuwsbrieven

Practice what you preach… Ook wij ervaren de kracht van nieuwsbrieven. Vanuit Essencio hebben we twee nieuwsbrieven: één rondom bevlogen ondernemen, één rondom bewust leven. Ze dragen direct bij aan onze omzet voor onze producten, aan vertrouwen met onze klanten (‘dank weer voor jullie inspirerende nieuwsbrief’) én zijn een stok achter de deur voor de creatie van onze content.

We starten onze nieuwsbrieven altijd met een thema. Verder bouwen we onze nieuwsbrieven op aan de hand van deze elementen:

  • We kiezen eerst een thema, zoals: je missie als ondernemer. Of: hoe maak je tijd voor tijd?
  • We schrijven een persoonlijke introductie en persoonlijke afsluiting (met foto van ons)
  • We plaatsen links naar onze laatste content (blogs)
  • We selecteren inspirerende en sfeervolle beelden die passen bij het thema, de content en ons merk
  • We delen producten of diensten die passen bij het thema (niet vanuit reclame, maar vanuit waarde en resultaat)
  • We voegen iets extra’s, iets verrassends toe: een mooie quote of onze maandelijkse stijlvolle inspiratiedownloads
  • We bedanken al onze lezers iedere nieuwsbrief voor hun tijd en aandacht

Bekijk hier een voorbeeld van onze Business Nieuwsbrief rondom bevlogen ondernemen en branding.

Regelmatig geïnspireerd raken over bevlogen ondernemen? Hier kun je je inschrijven. 

Bekijk hier een voorbeeld van onze Inspiratie Nieuwsbrief rondom bewust leven.

Regelmatig geïnspireerd raken over bewust leven? Hier kun je je inschrijven. 

Heb je hier nog vragen over? Mail me – Jiska – gerust, ik help je graag: jiska@essencio.nl.

Share: