Waarom relevante content onmisbaar is voor ondernemers en organisaties

Waarom relevante content onmisbaar is voor ondernemers en organisaties
16 mei 2019 Jiska Rook
Essencio - Blog - Waarom relevante content onmisbaar is voor ondernemers en organisaties - Betekenisvolle content

door Jiska Rook • mei 2019 • betekenisvol groeien

Waarom relevante content onmisbaar is voor ondernemers en organisaties

Je bedrijf krijgt een visuele identiteit door design. Je bedrijf krijgt inhoudelijke waarde door content. Maar vooral gaan content en design altijd samen op. In onze blogs delen we informatie en inspiratie met je over onze werkwijze rondom de branding voor organisaties en ondernemers. Maar we nemen je eerst mee naar de basis: wat is content eigenlijk? En waarom is goede, betekenisvolle content zo belangrijk voor ondernemers en bedrijven?

Wat is de betekenis van content?

Content is sinds een paar jaar een veelgebruikte term in het marketing- en communicatie-vak. De definitie van content is: inhoud. (Je spreekt het uit als: cón-tent, met de klemtoon op de eerste lettergreep. Content in de betekenis van ‘tevreden zijn’, heeft de klemtoon op de tweede lettergreep: con-tént.)

Omdat ‘inhoud’ meerdere betekenissen heeft (zoals: vulling/volume), duidt het begrip content meer op ‘inhoudelijke informatie’, die wordt verspreid via een bepaald kanaal.

Content is een heel breed begrip. Denk aan blogs, video’s, podcasts, webinars, interviews en socialmedia-updates. Content kom je tegen op online kanalen, zoals websites en social media. En op offline (geprinte) middelen, zoals in tijdschriften of boeken.

Daarom hanteren wij deze definitie van content: Content is informatie die te lezen, luisteren of bekijken is via een bepaald kanaal.

Er wordt momenteel wereldwijd enorm veel content geproduceerd. Door media, zoals tijdschriften en televisieprogramma’s. Door personen, zoals jij en wij, via social media. En ook bedrijven en ondernemers duiken massaal in contentmarketing.

Met name online komt er steeds meer content bij. Iedere 60 seconden publiceren, posten, uploaden, Facebooken, Instagrammen en pinnen we erop los. Zo komen er iedere minuut 65.000 nieuwe foto’s op Instagram bij. En zoeken mensen iedere minuut 3,8 miljoen keer via Google naar relevante informatie.

“Content is niet waardevol als jij er vooral jouw boodschap in verpakt.”

Streef naar relevante content die het leven van mensen verrijkt

Steeds meer bedrijven en ondernemers ontdekken de kracht van content. Want content kun je op uiteenlopende manieren inzetten; als middel voor marketing, communicatie, pr, journalistiek, reclame of branding. En in combinaties daarvan. Het doel van content kan verschillen, je kunt bijvoorbeeld bouwen aan expertise, inhoudelijke naamsbekendheid of loyaliteit bij bestaande klanten. Of combinaties daarvan.

Maar omdat er tegenwoordig zoveel content is, heeft het ook een valkuil. Hoe onderscheid je goede content nog van minder goede content?

Goede content is content die relevant is voor jouw (potentiële) klant. En content is relevant als de informatie jouw potentiële klant inspireert, informeert of praktisch verder helpt.

Het gaat om wat iemand ermee kan. Content is niet waardevol als jij er vooral jouw boodschap in verpakt. Als je het gebruikt als reclame- of marketingtruc.

Goede content is waardevol, als iemand erdoor geraakt of geholpen wordt. Als iemand de informatie die hij nodig heeft, waarnaar hij (bewust of onbewust) op zoek is, daadwerkelijk heeft verkregen. Als iemand geïnspireerd is geraakt, door de inhoud van een blog of een video. Goede content verrijkt het leven van mensen.

“Iemand moet jouw bedrijf eerst leren kennen en interessant gaan vinden. Pas dan kun je bouwen aan vertrouwen.”

Het doel van waardevolle content: bouwen aan relaties en vertrouwen

Iemand wordt jouw klant, als diegene eraan toe is om een relatie met je aan te gaan. En de basis van een relatie is: vertrouwen. Soms ontstaat er een klantrelatie vanuit je bestaande netwerk  – zoals een aanbeveling van een vroegere collega. Dan is er al indirect vertrouwen. Maar als iemand jou nog niet kent, dan heeft het tijd nodig voor hij klant wordt. Dat is bij echte relaties niet anders. Volgens onderzoek is er pas sprake van vriendschap tussen mensen na 90 uur contact. Iemand moet jouw bedrijf eerst leren kennen en interessant gaan vinden. Pas dan kun je bouwen aan vertrouwen.

Vertrouwen kun je op meerdere manieren beschrijven. Als je wilt dat mensen je vertrouwen, dan zul je moeten uitstralen dat je eerlijk, betrouwbaar en integer bent. Dat je consistent bent in wat je zegt en vastberaden in wat je doet. Dan dient je als bedrijf, als ondernemer, eerlijk te zijn in wat je zegt, deelt en schrijft. Eerlijk over waar je vaardigheden en talenten liggen. Wat je goed kunt en wat je minder goed kunt. En eerlijk in het laten zien van je bedrijf – je hele aanpak.

We zien dat veel bedrijven nog vooral communiceren over hun producten of diensten. Deel bijvoorbeeld ook eens jouw (persoonlijke) missie en neem mensen mee in je ondernemersverhaal. Op alle kanalen waarop je zichtbaar bent (en wilt zijn), van je website tot je nieuwsbrief, van je social media tot je telefoongesprekken.

De kracht van herhaling: continue relevante content schept vertrouwen

Je website en social media zijn mooie kanalen om met nieuwe klanten in contact te komen. Maar die nieuwe klanten zijn er niet zomaar. In onze maatschappij is een overload aan informatie. Daardoor worden we steeds kritischer en selectiever in welke informatie we binnenlaten in onze ‘bubbel’. Welke accounts je op social media volgt of op welke nieuwsbrief je je inschrijft.

“Mensen hebben gemiddeld 6-8 contactmomenten nodig voor ze een product of dienst aanschaffen.”

Als je nieuwe klanten wilt bereiken via je website en social media, dan heb je relevante content nodig. Het is een illusie om te denken dat je nieuwe klanten bereikt met statische teksten op je website, één e-mailnieuwsbrief of twee posts op Facebook. Het maken en delen van content is een continu proces. Mensen hebben gemiddeld 6-8 contactmomenten met je nodig voor ze een product of dienst bij je aanschaffen.

Overigens spreekt het ene onderzoek van 3-5 blogs per klant, het andere van 6-8 contactmomenten per klant, en dan is er nog variatie in wat voor type klant je hebt (een denker of doener). Maar hier draait uiteindelijk om: als je op continue basis relevante content deelt, bouw je aan de relatie en het vertrouwen van je potentiële én huidige klanten.

Als iemand besluit om jou in zijn of haar informatiebubbel te laten (bijvoorbeeld doordat diegene je op social media volgt of zich in heeft geschreven voor je nieuwsbrief), dan is er sprake van een relatie. Daarmee is iemand voor jou een potentiële klant. Diegene heeft vertrouwen in je bedrijf en wil vaker informatie van je lezen, bekijken of luisteren. Toch vraagt het om te blijven werken aan die relatie en om het vertrouwen te blijven waarderen. Door steeds weer relevante content te delen via de kanalen die jij daarvoor inzet.

“Als je vertrouwd raakt met een persoon of een bedrijf, kun je diens informatie sneller en gemakkelijker verwerken.”

Je herkent je vast in deze situatie: je zit ’s ochtends in de auto en hoort voor het eerst een nieuw liedje op de radio. Je denkt: hm, dit klinkt wel leuk. Het radiostation besluit het liedje vaker te draaien en nog geen week later betrap je jezelf erop dat je het deuntje meeneuriet. Nog een week later ken je het uit je hoofd en kun je de tekst woord voor woord meeblèren; fijn nummer zeg!

Dit is het ‘mere exposure effect. Ook wel het ‘vertrouwdheidsprincipe’ genoemd. Het is wetenschappelijk bewezen dat mensen de neiging hebben om een voorkeur voor dingen te ontwikkelen als ze er bekend mee zijn. Wanneer je herhaaldelijk in contact komt met een persoon of een bedrijf – en dat contact wordt als oké bevonden – dan ga je die persoon of het bedrijf sympathieker vinden. Als je vertrouwd raakt met een persoon of een bedrijf, kun je diens informatie sneller en gemakkelijker verwerken.

Hoe maak je relevante, betekenisvolle content?

We hopen je met dit blog te inspireren om vaker relevante, betekenisvolle content te maken waar je mensen mee inspireert, informeert of verder helpt. Want ook jij maakt nu al content, als je een e-mail schrijft of een Facebook-bericht maakt. We geven je graag wat praktische inhoudelijke content-tips mee. In andere blogs zullen we hier dieper op ingaan.

Tip: Heb je een duidelijk doel voor ogen met je content? Je content wordt nog relevanter als je werkt vanuit de essentie van je bedrijf. Daarbij helpt een merkverhaal. Een merkverhaal dient als kapstok voor al je content.

Probeer te denken vanuit inhoudelijke thema’s in plaats vanuit je producten of diensten. Over welk thema kun jij relevante content creëren? Welk thema ligt in het verlengde van je producten of diensten? Een voorbeeld:

Stel, je verkoopt een boek over zingeving. Je kunt afwachten totdat een potentiële klant in je boekwinkel komt. Veel kansrijker is om aan te haken op het moment dat iemand op zoek is naar inspiratie of informatie rondom zingeving (dus niet specifiek naar een boek). Mensen kunnen daarnaar Googelen of getriggerd worden door een post op social media bijvoorbeeld. Dus in plaats van dat je een flyer in je winkel, een blog op je website of een Instagram-post plaatst met de strekking ‘Koop nu dit nieuwe boek over zingeving’, loont het veel meer om de waarde van het boek delen, bijvoorbeeld door een passage uit het boek te citeren, in een context over de kracht van zingeving en wat dit met iemand persoonlijk doet.

Nog een aantal praktische tips om relevante content te maken:

  • Deel je kennis en kunde, vanuit het vertrekpunt: hoe help ik een ander hiermee? Noem voorbeelden
  • Beschrijf een probleem of een behoefte van je potentiële klant: waar loopt hij/zij tegenaan?
  • Deel ervaringen van bestaande klanten (met welke oplossing is hun probleem verholpen?)
  • Beschrijf jouw persoonlijke verhaal: hoe is je bedrijf geworden tot wat het nu is? Wat is je missie?
  • Beschrijf welke problemen jouw producten of diensten oplossen
  • Denk bij het maken van content aan de journalistieke 5 w’s en h: wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe?
  • In plaats van te beschrijven in tekst, kun je ook een video of podcast opnemen.

Succes!

Ook wij maken onze content graag zo relevant mogelijk voor jou. Omdat je we van harte verder willen helpen. Mis je informatie of is iets je niet duidelijk? Dan horen we dat heel graag! Stuur ons een mailtje via info@essencio.nl. Dankjewel! 

Share: