Waarom weinig likes op social media niets zeggen over je succes als ondernemer

Waarom weinig likes op social media niets zeggen over je succes als ondernemer
30 april 2021 Jiska Rook
Essencio business branding blog - statisitieken social media succesvol ondernemen branding marketing wat zeggen cijfers online

door: Jiska Rook • branding & strategie, contentmarketing

Waarom weinig likes op social media niets zeggen over je succes als ondernemer

Hoe kom ik aan meer likes op m’n posts? Hoe krijg ik meer volgers op Instagram? Help, er reageert niemand op mijn berichten!

We horen deze opmerkingen vaak. Want je ziet het zo gauw bij anderen: al die reacties, al die volgers. Al die potentiële klanten. Dat wil je ook. Want zij lijken succesvol.

Het is fijn dat we tegenwoordig online het effect van onze inspanningen goed kunnen meten. Hoeveel volgers we hebben op social media, welke blogs goed gelezen worden, wie zich inschrijft op je nieuwsbrief.

De keerzijde is dat ze je een gevoel van grip en controle kunnen geven. Dat je de continue groei wilt blijven zien, in je aantal volgers en nieuwsbriefabonnees.

Maar is dit realistisch en haalbaar?

Soms krijgen wij weinig reacties op een post. Dan hebben we veel moeite gestoken in het zoeken van het juiste beeld en het schrijven van een pakkende tekst. En dan komen er veel minder likes dan op een eerder bericht.

Was die post dan niet succesvol genoeg?

Op detailniveau voelt dat misschien zo. Enerzijds reageren onze hersenen hierop. Bij iedere like die binnenkomt, maken je hersenen een beetje dopamine aan. Een like geeft je brein een signaal dat je ‘goed gedrag’ hebt vertoond, wat je een goed gevoel geeft. Dopamine komt ook vrij bij eten of sporten. Blijven de likes achter, en daarmee dat goede gevoel, dan kun je kritisch worden op jezelf: was het mijn energie en creativiteit waard? Is mijn contentmarketing of branding niet goed genoeg?

Die innerlijke criticus mag je even tot stilte bedaren. Vraag je eerder af: gaat het je echt om die enkele likes? Want wat zegt één enkele post (detail) over de toestroom van nieuwe klanten (strategie)?

Een post is relevant als de informatie jouw potentiële klant inspireert, informeert of praktisch verder helpt.

Want ja – het kan prima: dat je met ‘slechts’ een paar honderd volgers en ‘slechts’ enkele reacties op je posts, toch succesvol klanten via online kanalen aantrekt.

Hoe? Daarvoor zijn twee invalshoeken van belang:

  1. de waarde van je social media-posts (van binnen naar buiten)
  2. het effect van je posts op potentiële klanten (van buiten naar binnen)

1. Wanneer is een social media post waardevol?

Een social media-post is waardevol als het jouw potentiële klant verder helpt. Een post is relevant als de informatie jouw potentiële klant inspireert, informeert of praktisch verder helpt. Als iemand erdoor geraakt of geholpen wordt. Als iemand de informatie die hij nodig heeft, waarnaar hij (bewust of onbewust) op zoek is, daadwerkelijk heeft verkregen. Als iemand geïnspireerd is geraakt. Social media-posts kunnen op die manier het leven van mensen verrijken.

Het aantal likes op Instagram zegt niets over het succes van je bedrijf.

Bedenk: vaak zijn de mensen met veel volgers op Instagram en LinkedIn ook degenen die daar hun werk van hebben gemaakt en er cursussen over aanbieden. 😉 (‘Zo krijg jij ook veel meer volgers op Instagram!’)

Hoe verrijkt jouw social media-post het een leven van een ander – in beeld en inhoud?

Bepaal je doel met social media voor je bedrijf

Wil je social media waardevol inzetten voor je bedrijf, dan is het eerst nodig om je doel helder te krijgen: Wil je meer betrokkenheid (met je bestaande netwerk) of meer zichtbaarheid (uitbreiding van je netwerk)? Wil je meer snelle verkoop? Of wil je bouwen aan een langetermijnrelatie met mensen? Ieder doel vraagt een andere aanpak: qua inzet van kanalen, mate van activiteit en type content.

En het maakt ook uit wat voor type bedrijf je hebt, waar je potentiële klanten zich bevinden, én hoe ‘likeable’ je content is. Niet ieder bedrijf heeft de potentie om uit te groeien to groot social kanaal met duizenden volgers.

Bijvoorbeeld: een huidtherapeut deelt foto’s en informatie over huidklachten. Waardevolle content, erg relevant en nodig om te lezen wanneer je je oriënteert of een huidtherapeut bij je past, qua werkwijze, kennis/expertise en mogelijke behandelingen.

Maar hoe ‘likeable’ is een foto van een ouderdomswrat of video van een medische laserbehandeling nu echt? Toch is de content waardevol als bewijslast richting (potentiële) cliënten.

Of je bent een executive coach en deelt op LinkedIn over issues waar leiders mee te kampen hebben: angsten, onzekerheden, struggles.. Grote kans dat leiders deze content wel zien en lezen als ze op zoek zijn naar een coach, maar niet liken (laat staan delen). Want hun managers of collega’s zien dan ook hun interesse (en daarmee struggles). (‘Wat zullen ze denken?!’)

De hoeveelheid likes zegt niets over wie het daadwerkelijk interessant vindt. Een social media-post is waardevol als het een leven van een ander verrijkt – in beeld en inhoud.

Het grootste effect van je social media-posts zie je niet aan de buitenkant.

2. Het effect van je social media-posts: Wat zeggen de cijfers echt?

Dan het tweede punt: wat zeggen de resultaten van je social media-posts nu echt?

Stel: Je deelt een bericht op LinkedIn met een teaser naar een nieuw blog, waar je veel energie en liefde in hebt gestopt.

Slechts 2 likes op de LinkedIn-post. En 300 weergaven. Een post van twee maanden geleden over de aankondiging van je nieuwe website met een foto van jezelf had maar liefst 45 likes en 3000 weergaven!

Blogpost mislukt?

Ligt eraan: want hoeveel mensen van die 300 weergaven hebben je blog aangeklikt en gelezen? Dát is veel interessanter. Een foto van jezelf over je nieuwe website is veel makkelijker te liken dan een inhoudelijk blog. De statistieken op je website zeggen in deze context veel meer dan de 2 likes.

Het grootste effect van je posts zie je niet aan de buitenkant. Ook al heb je ‘slechts’ 2 likes – dan nog zijn er 300 mensen die jouw bericht voorbij hebben zien komen. 300 mensen bij wie je even top-of-mind bent. Die je hebt laten herinneren aan het feit dat jij expertise hebt in je vakgebied.

Bedenk daarnaast dat ruim negentig procent van de mensen die online actief zijn, consumenten zijn: mensen die wel kijken en lezen, maar niet reageren of zelf posten. Slechts een klein deel reageert ook op posts. En slechts enkelen publiceren zelf content. Gevoelsmatig is dat natuurlijk heel anders, want je ziét juist de mensen die creëren.

Niet iedere post ‘scoort’ – maar iedere post draagt wél overkoepelend bij aan je zichtbaarheid en inhoudelijke bekendheid.

En dan kan het zomaar zijn dat het aantal mensen dat je blog heeft gelezen veel hoger is dan het aantal likes op die ‘goed scorende’ LinkedIn-post met een foto van jezelf.

En beide posts zijn relevant, en passend. Het is waardevol om én over jezelf én over je inhoud te delen. Niet iedere post ‘scoort’ – maar iedere post draagt wél overkoepelend bij aan je zichtbaarheid en inhoudelijke bekendheid.

De statistieken van je social media zul je in de juiste context moeten plaatsen.

Meer mensen dan je denkt lezen en zien je content en social posts.

Het effect van social media voor je bedrijf ontdek je óók offline

Natuurlijk is het waardevol om online te meten wat het effect van je inspanningen op social media is. En om in de gaten te houden of je doel, beeld en inhoud nog kloppen, en in lijn liggen met je totale branding. Maar staar je niet blind op de likes. Blijf uitzoomen.

Onthoud: meer mensen dan je denkt lezen en zien je content en social posts. En het grappige is: vaak kom je daar in offline gesprekken pas achter. Niet diezelfde dag waarop je iets hebt geplaatst, maar enkele weken of soms zelfs maanden later. (En dan is het extra leuk om te horen!)

Goede content heeft tijd nodig om bij de juiste personen terecht te komen. De juiste personen hebben tijd nodig om jouw content te verwerken, zich met je te verbinden en je te gaan vertrouwen.

En zie die offline complimenten over je content als trigger om met dat soort content online vaker aan de slag te gaan – blijkbaar raakt het mensen!

Want ja: cijfers zeggen veel, maar lang niet alles. Uiteindelijk blijft het gaan om relevantie. Kwalitatieve, relevante content delen, die inspeelt op de mindset van jouw klant. Daar zit je succes.

Tip: Lees ook dit blog over de waarde van relevante content

 


Blijf op de hoogte van nieuwe blogs over business & branding, die je bedrijf helpen groeien vanuit verbinding en vertrouwen. Schrijf je in voor onze Business Nieuwsbrief.

Wil je op strategische wijze aan de slag met de totale branding van je bedrijf? Dus niet alleen relevante inhoud delen, maar ook een goede huisstijl, uitgebreide beeldbank en vindbare website? Bekijk dan ons uitgebreide Brandingpakket. Hierin starten we bij de essentie van je bedrijf, en van daaruit ontwikkelen we een logo, huisstijl, website en uitgebreide strategie voor de kanalen waarop je actief bent. Want goede branding geeft je bedrijf groei, stabiliteit, rust, verbinding en vertrouwen voor de toekomst.

 

Share: