Wat bepaalt jouw agenda? Over productiefouten en oplossingen bij de Business Agenda 2020

Wat bepaalt jouw agenda? Over productiefouten en oplossingen bij de Business Agenda 2020
14 October 2019 Jiska Rook
Essencio Business Agenda 2020 productiefout en oplossing voor winkels en klanten - blog

door: Margreet Kattouw • oktober 2019 • tijd en focus

Wat bepaalt jouw agenda? Over productiefouten en oplossingen bij de Business Agenda 2020

Het is ieder jaar weer een feest om nieuwe producten te ontwikkelen. Doen waar je blij van wordt, en visie voor hebt. Kansen zien en er helemaal voor gaan. Toen ik jaren geleden het idee kreeg voor een goede zakelijke agenda, had ik geen vermoeden dat de Business Agenda, die voor het eerst in 2017 uitkwam, meteen elk jaar zo’n succes zou zijn.

Maar daar waar succes is, zitten ook soms dingen tegen. De Business Agenda 2020 is volledig in herdruk wegens een productiefout – en dat heeft consequenties voor de hele keten; van koper tot winkels. Ik deel erover in dit artikel, om naar te kunnen verwijzen, de context te duiden én tot slot een oplossing te bieden. 

Wat is het fantastisch om te merken dat er zoveel vrouwen zijn als ik; die een mooie agenda willen gebruiken die handig is, superveel ruimte biedt, typografisch stijlvol is en veel luxe details heeft. Ik heb ‘m destijds ontworpen, omdat ik geen passende agenda kon vinden die aan mijn wensen voldeed.

Kwaliteit tot in de kleinste details

Maar daar waar het enthousiasme begon, werd ook de keerzijde voelbaar. Het kost ieder jaar veel tijd om alles te ontwikkelen. Van het ontwerpen – dat is het állerleukste, maar helaas slechts een fráctie van alle tijd die ik in dit product stop – tot de offertes aanvragen, van het inkopen van drukwerk, tot en met het uitzoeken van het juiste papier en het kiezen voor de kleur van het elastiek. Wist je dat zelfs de kleur van het goudfolie vele tinten heeft om uit te kiezen? Maar dit is ook leuk als je kritisch bent en van details houdt: het gaat om een zo mooi en gebruiksvriendelijk mogelijk product ontwikkelen voor jou.

Daarnaast ook nog het contact met boekwinkels, de gesprekken met vertegenwoordigers, het promoten op onze eigen kanalen, de webshop, productfoto’s maken, de logistiek van de voorraad, de wholesale-organisatie; alles doen we zelf, in eigen beheer. Het is een tijdrovend proces, en iedereen die in eigen beheer weleens een boek heeft uitgegeven, zal dat beamen.

‘Ik voel me geroepen om mooie dingen maken, te inspireren, de wereld stijlvoller en een beetje zachter te maken. Niet om te organiseren, politiek te bedrijven en problemen van een ander op te lossen.’

Bij dit omvangrijke proces, vraag ik me af en toe af of ik dit het allemaal wel waard vind. En ja, mijn conclusie is ieder jaar weer dat ik ervoor ga, met de mensen om me heen die zich hier óók zo hiervoor inzetten, want we doen het samen. Maar dit jaar, in het najaar van 2019, werkte de wet van Murphy. In de levering van de Vrolijk Agenda’s en productie van de planners gingen al dingen mis (wat overigens allemaal is opgelost), maar een productiefout, in de complete oplage van de Business Agenda, geeft wel heel veel pech.

Fouten maken – wat mag het kosten?

We zijn ons bewust van het feit dat in alle schakels van het uitgeven dingen fout kunnen gaan, het blijft tenslotte mensenwerk. Maar dat er zóveel fout gaat, is niet meer leuk. Het doet iets met me. Ik heb nog nooit zo op het punt gestaan om te zeggen dat ik met het uitgeven stop. Het zet me aan het denken; wil ik hier volgend jaar weer zoveel tijd in stoppen? Ik voel me geroepen om mooie dingen maken, te inspireren, de wereld stijlvoller en een beetje zachter te maken. Niet om te organiseren, politiek te bedrijven en problemen van een ander op te lossen.

Uitbesteden of zelf doen

Waarom doe ik dat dan allemaal zelf, zul je je misschien afvragen? Omdat ik ook weet dat het veel meer oplevert dan via een uitgever een boek uitgeven. Ik ben kostwinner én niet voor niets ondernemer geworden; ik zie kansen, en geniet ervan die aan te pakken. Omdat ik uit ervaring weet dat uitgevers veelal klein denken, en vanuit de (kleine) prijs redeneren in plaats van vanuit de wensen van een koper, zorgt dat ervoor dat ik als ontwerper-met-een-visie niet meer bij een uitgever pas. En ja, dat kun je ook eigenwijsheid noemen…

Authentiek zijn als ondernemer

Ik heb een droom van vrijheid, een grote visie, en dat lukt heel goed. Maar er is ook een keerzijde, en daar wil ik ook in delen. Als er fouten gemaakt worden zonder dat je er iets aan kunt doen, waardoor klanten ontevreden zijn, je omzet misloopt en zelfs extra kosten moet maken, dan is dat oneerlijk. Maar ook dat is de realiteit bij een mooi bedrijf. Niets menselijks is ons vreemd. Het is gewoon hard werken, doorzetten, vallen en weer opstaan. Tegenslag ervaren.

‘Essencio staat voor ‘trouw aan jezelf zijn en eerlijk zakendoen’. Daar houd ik me aan vast, dat blijf ik doen en ook daarvan deel ik. Omdat het leven niet perfect is, en de business dus ook niet.

Essencio staat voor ‘trouw aan jezelf zijn en eerlijk zakendoen’. Daar houd ik me aan vast, dat blijf ik doen en ook daarvan deel ik. Het leven is niet perfect, en de business dus ook niet. We krijgen e-mails van klanten die ons raken, die denken dat we de boel voorliegen. Er gaan slechte reviews komen op ons merk, bijvoorbeeld online bij Bol.com, en weten dat we daar geen invloed op kunnen uitoefenen.

Maar het gaat me niet om het platte resultaat (de werkuren en de prijs). Het gaat me juist om relaties met mensen zoals jij. Jij hebt waarschijnlijk een agenda in gebruik, of bent winkelier, en leest daarom dit bericht. Jij zoekt hetzelfde gebruiksgemak en plezier van een agenda, net zoals ik dat doe, en zodat jij je bewust(er) wordt van je tijd. (Hier lees meer over onze missie.) En als boekverkoper wil je klanten blij maken met een goed product. En dáár hebben deze tegenslagen effect op.

Maar ik weet ook: het gaat erom hoe je er vervolgens mee omgaat. Bezit je veerkracht, raap je jezelf op en ga je weer staan?

En ja, na een poos mopperen, kies ik ervoor weer rechtop te staan. Het is díe positieve mindset van waaruit ik wil leven, werken en inspireren. Keer op keer. Kiezen voor de mooie en goede kant. Jij ook?

Essencio Business Agenda 2020 fout in omslag - rug ril binding blijft niet openliggen - oplossing

Productiefout Business Agenda 2020

Er zit een fout in de Business Agenda 2020: de eerste oplage van de Business Agenda 2020 heeft een productiefout in de binding. Doordat de ril mist (een vouwlijn bij de rug aan de buitenzijde van het omslag) valt de agenda niet makkelijk en netjes open en blijft hij niet openliggen. En dat is nou precies waarom veel mensen de agenda zo prettig vinden. En het omslag kan wat los gaan laten. Er komt daarom een herdruk, waarbij ook het papier hetzelfde wordt als eerdere jaren, iets geler dan in de eerste druk.

Helaas duurt de levering van de herdruk lang, dat maakt dat hij begin/ half november 2019 weer verkrijgbaar is; via ons, in de winkels en via Bol.com.

‘Doordat de ril mist, blijft de agenda niet goed openliggen. En dat is nou precies waarom veel mensen deze agenda zo prettig vinden.’

Hoe nu verder? 

Oplossing Business Agenda 2020 voor winkels

De afgekeurde agenda’s kunnen kosteloos verruild worden voor de nieuwe agenda’s. We verzoeken winkeliers geen oude meer aan te bieden in de winkel, en de voorraad volledig om te ruilen. Dat kan via het CB en CBC o.v.v. misdruk. Kopers mogen met bewijs van betaling een ander exemplaar inleveren als ze de oude retour geven. Geeft dat problemen, neem dan contact met ons op via uitgeven@essencio.nl.

De nieuwe agenda heeft een ander ISBN-nummer, om te voorkomen dat er verwarring ontstaat over welke nu juist is of niet. Het gaat om:
Business Agenda 2020 – productiefout, ISBN 978 94 91808 51 7
Business Agenda 2020 – herdruk, ISBN 978 94 91808 61 6

LET OP: Bij het bestellen van de Business Agenda via CB en CBC wordt – zodra de agenda weer leverbaar is – het oude ISBN-nummer automatisch vervangen door het nieuwe.

Oplossing Business Agenda 2020 voor gebruikers

Heb jij al een Business Agenda 2020 in je bezit? Bekijk het ISBN-nummer achterop de agenda, bovenaan de streepjescode, zo kun je zien welke jij hebt:
Business Agenda 2020 – productiefout, ISBN 978 94 91808 51 7
Business Agenda 2020 – herdruk, ISBN 978 94 91808 61 6

Heb je een afgekeurd exemplaar in een winkel gekocht, dan kun je deze kosteloos in de winkel laten omruilen voor een nieuwe. Bewaar je bon, of laat je betalingsbewijs in de winkel zien. Winkels zullen half november de juiste agenda’s weer op voorraad hebben.

Heb je de agenda in onze webshop gekocht, dan heb je een mail ontvangen. Je zult automatisch een nieuw exemplaar ontvangen. De oude agenda hoeft dan niet retour – dat scheelt ons veel porto – we vertrouwen erop dat je er geen misbruik van maakt. En: we vragen om je geduld, omdat dit hele gebeuren nogal wat tijd en organisatie vraagt.

Duurzame oplossing ‘oude’ Business Agenda 2020

Vind je het niet zo’n probleem om de afgekeurde agenda gewoon te gebruiken (er staan immers geen fouten in, het is puur een esthetische en gebruikerservarings-fout), dan is dát de allerbeste en meest duurzame oplossing. Als je ervoor kiest de agenda om die reden te houden, zijn we je heel dankbaar!

Heb je vragen of opmerkingen hierover, stuur dan een mail naar mij – Margreet – via uitgeven@essencio.nl

Laten we vooropstellen dat onze wens voor 2020 (zoals we in het voorwoord van de Business Agenda 2020 beschrijven) voor jou onveranderd is. Als team wensen we je een prachtig 2020! 

What if the noise that keeps you from the important things would fade away?
What if the clutter around you would become invisible?
What if you’d stop caring about everyone’s opinion?
Then you’d grow, into your best self.

That is what we wish for you in 2020. Live for what’s important.
Grow into your happiest, strongest and wisest self.


>> Omdenken bij een productiefout: Creatieve denkers & doeners gevraagd!

Omdat we niet zomaar de complete voorraad afgekeurde agenda’s willen weggooien, vragen we je mee te denken in oplossingen. Heb je een creatief en duurzaam idee, mail ons dan! We denken zelf aan bijvoorbeeld: notebooks maken van het binnenwerk zonder datum, een nieuwjaarskaart maken van het omslag, etc. Het idee om de oude verkopen voor een kleine prijs, is om diverse redenen helaas geen optie. Mail je idee naar uitgeven@essencio.nl. Dank je wel!

Share: