Zo creëer je een sterk en betrokken merk op social media

Zo creëer je een sterk en betrokken merk op social media
26 mei 2021 Jiska Rook
Essencio Business & Branding blog - zo creëer je een sterk en betrokken merk op social media - social posts verbinding vertrouwen ambassadeurs volgers

door: Jiska Rook • branding & strategie, contentmarketing

Zo creëer je een sterk en betrokken merk op social media

Je hebt veel energie en tijd gestopt in een Instagram-post. Goede foto gezocht (eentje van jezelf? Vooruit dan maar). Even via Canva bewerkt met een element uit je huisstijl erop. Een uur gewerkt aan een tekst. En tot slot de juiste hashtags erbij gezocht. Oké. Durf ik dit? Ja. Publiceren maar!

Eén dag later. Tien likes. Nul reacties. Wat nu?

Je zult ons niet horen zeggen dat het makkelijk is om online zichtbaar te zijn en klanten aan te trekken. Dit kost tijd. Inzet. Proberen en opnieuw proberen.

De juiste inzet van social media begint met een goede strategie. Wat wil je bereiken? Wil je meer betrokkenheid (met je bestaande netwerk) of meer zichtbaarheid (uitbreiding van je netwerk)? Wil je meer snelle verkoop? Of wil je bouwen aan een langetermijnrelatie met mensen?

Ieder doel vraagt een andere aanpak.

Maar we kunnen er waarschijnlijk vanuit gaan dat je graag een betrokken groep volgers om je heen hebt, die potentieel klant bij je worden. En dat klanten je volgen die ambassadeurs van jouw bedrijf worden. Die jouw posts vanuit hun enthousiasme en betrokkenheid met hun netwerk delen.

Reacties uitlokken is niet moeilijk. Waardevolle interactie creëren wél.

Eerst bouwen aan inhoudelijke zichtbaarheid, dan aan betrokkenheid

Start je net met contentmarketing via social media (lees: op structurele basis relevante content delen – niet af en toe één post en dan vijf maanden niets) dan is het niet realistisch om gelijk al veel respons van je volgers te verwachten. Geef mensen eerst de kans om te lezen, zien en horen wie jij bent en wat je te brengen hebt.

Stel je voor, je loopt op straat en iemand vraagt jou plotseling: hoe zou jij je persoonlijk leiderschap dit jaar willen vergroten?

Ehm..

Je geeft geen reactie op een inhoudelijke vraag als je diegene niet kent. En dan moet je ook nog maar net hetzelfde interessegebied hebben 🙂

Reacties uitlokken is niet moeilijk.

Waardevolle interactie creëren wel.

Wil je een betrokken groep volgers op social media, werk dan eerst aan inhoudelijke zichtbaarheid, en daarna pas aan betrokkenheid.

Eerst wil iemand met je kennismaken, vervolgens moet er verbinding ontstaan, voordat er vertrouwen is. (Zie ook ons Brandingmodel voor meer achtergrondinformatie.)

Dus: ga ervoor. Stop tijd in het zoeken van mooi passend beeld, en denk goed na over welke teksten je bij de foto’s plaatst. Denk in je tekst vanuit de mindset van je klant. En zoek beeld dat past bij de kleuren en sfeer van je huisstijl.

Probeer consistent zichtbaar te zijn, zodat mensen je gaan herkennen aan je ritme, inhoud en uitstraling.

Bouwen aan verbinding en vertrouwen via social media

Nog wat tips wanneer je wilt bouwen aan betrokken en betrouwbaar merk via social media:

> Kies bewust je focuskanaal: waar is jouw ideale klant actief én van welk kanaal word jij blij? Probeer niet én LinkedIn, én Facebook én Instagram goed te onderhouden. Ieder kanaal vraagt tijd en geduld om goed in te richten en zodanig in te zetten dat je er (in verhouding) genoeg klanten op aantrekt.

> Probeer consistent zichtbaar te zijn, zodat mensen je gaan herkennen aan je ritme, inhoud en uitstraling. Dit vraagt discipline en uithoudingsvermogen – dat is nodig!

> Kies altijd kwaliteit boven kwantiteit. Liever één goede inhoudelijke post per week, dan drie ‘snelle’ berichten die inhoud missen.

> Onthoud: meer mensen dan je denkt lezen en zien je content en social posts. Vaak kom je daar in offline gesprekken pas achter. (En is het dan extra leuk om te horen!) Lees ook dit blog over de cijfers áchter de cijfers op social media

> En: zie die offline complimenten als trigger om met dat soort content via social media ook meer interactie te verkrijgen.

Verwacht je dat mensen op jou reageren? Reageer dan zelf ook op berichten van anderen.

Tips voor meer interactie met je volgers op social media

Ben je een tijdje zichtbaar met inhoudelijke waardevolle content? En wil je meer betrokkenheid creëren? Enkele tips om meer interactie met je volgers op te bouwen:

– Stel een vraag (Hoe pak jij deze situatie aan?)

– Leg een dilemma voor (Zou je kiezen voor optie A of B?)

– Gebruik de pollfunctie op LinkedIn of Instagram

– Humor en plezier werken aanstekelijk!

– Deel persoonlijke ervaringen en belevenissen, daarmee identificeren mensen zich, wat uitnodigt tot reageren

– Wees zelf actief: verwacht je dat mensen op jou reageren, reageer dan zelf ook op berichten van anderen.

En bedenk steeds: past dit bij mijn merkessentie en helpt het mijn potentiële klanten verder? Of zet ik het in als trucje?

Veel succes én plezier!

 


Blijf op de hoogte van nieuwe blogs over business & branding, die je bedrijf helpen groeien vanuit verbinding en vertrouwen. Schrijf je in voor onze Business Nieuwsbrief.

Wil je op strategische wijze aan de slag met de totale branding van je bedrijf? Dus niet alleen relevante inhoud delen, maar ook een goede huisstijl, uitgebreide beeldbank en vindbare website? Bekijk dan ons uitgebreide Brandingpakket. Hierin starten we bij de essentie van je bedrijf, en van daaruit ontwikkelen we een logo, huisstijl, website en uitgebreide strategie voor de kanalen waarop je actief bent. Want goede branding geeft je bedrijf groei, stabiliteit, rust, verbinding en vertrouwen voor de toekomst.

 

Share: